Ak vlastníš smartfón s OS Android, s veľkou pravdepodobnosťou si v ňom po prvom zapnutí mal predinštalované viaceré aplikácie Google, vrátane Správ, Fotiek, Disku či YouTube. Zamyslel si sa však niekedy nad tým, prečo tomu tak je? Ak áno a nedospel si k odpovedi, si tu na správnom mieste. Dôvod je celkom prostý – Google za dominanciu svojich služieb naprieč Androidom platí nemalé čiastky, konkrétne na účty výrobcov smartfónov.
Prejsť na:
Google vypláca miliardy eur
Ako píše server SamMobile, pár dní dozadu vyplávala na povrch informácia, že Google sa delí o príjmy, ktoré mu generujú inzerčné služby v prostredí jeho vyhľadávača, so širokou škálou výrobcov. Robí to preto, aby mohli jednoduchšie a rýchlejšie vyvíjať nové softvérové aktualizácie pre viaceré služby, vrátane jeho vlastných. To vedie k lepšej údržbe, čo je nepochybne dobre. Je tu však ešte druhá strana mince. Google platí výrobcom obrovské sumy peňazí aj preto, aby boli jeho služby na smartfónoch nastavené ako predvolené. Výnimkou nie je ani Samsung.
Konkrétne Samsungu mal Google v priebehu štyroch rokov zaplatiť až 8 miliárd amerických dolárov (7,47 miliardy €) za to, aby boli jeho služby nastavené ako predvolené na všetkých smartfónoch a tabletoch Galaxy. Týkať sa to má napríklad Asistenta Google, obchodu s aplikáciami Google Play Store, ako aj vyhľadávača Google.
James Kolotouros, viceprezident pre riešenie partnerstiev v Google, uvádza, že Google platí výrobcom smartfónov za to, aby sa jeho aplikácie zobrazovali na domovskej obrazovke. Uviedol tak v rámci práve prebiehajúceho protimonopolného konania. Google čelí obvineniu z poškodzovania hospodárskej súťaže, a to kvôli tomu, že zabraňuje výrobcom prinášať do Android zariadení konkurenčné, resp. vlastné služby.
Samsung ako kľúčový partner
Samsung je v tejto súvislosti výborným príkladom. Má totiž vlastného hlasového asistenta s názvom Bixby, ako aj vlastný obchod s aplikáciami Galaxy Store. Ani jedna z týchto služieb však nie je v zariadeniach Galaxy nastavená ako predvolená a taktiež nie sú ktovieako propagované. Takmer rovnaký scenár platí aj pre vyhľadávač. Samsung má podpísané partnerstvo s Microsoftom, čo znamená, že úlohu prednastaveného vyhľadávača by mohol zohrávať aj Bing. Prednastavenou voľbou je však vyhľadávač Google.
V tomto smere je Samsung pre Google kľúčovým partnerom. Juhokórejský výrobca má iba v prostredí obchodu Google Play generovať viac ako polovicu príjmov.
Blokuje aj obchody tretích strán
Plán na zdieľanie príjmov z reklamy v Google Play Store má byť známy pod označením Project Banyan. Jeho popredným účelom, aspoň podľa niektorých odborníkov, je zabraňovať obchodom s aplikáciami tretích strán v rozširovaní ekosystému Android.
Táto reštriktívna politika môže vysvetľovať, prečo Samsung obmedzil vývoj niektorých vlastných aplikácií a služieb, vrátane už zmieneného asistenta Bixby alebo obchodu Galaxy Store.
Nezakazuje, no ani neodporúča
Samozrejme, Google používanie služieb tretích strán priamo nezakazuje. Android je otvorený systém, ktorý ponúka používateľom možnosť voľby. Avšak len málo z nich si dá tu námahu, aby v nastaveniach zmenili predvolené aplikácie. Jednoducho k tomu nemajú dôvod. Služby Google sú tak hlboko integrované a vzájomne prepojené, že predstavujú jeden zo základných stavebných kameňov pre úspech Android smartfónov a tabletov.
Stačí sa pozrieť na Huawei, ktorý pred rokmi prišiel o partnerstvo s Google. Jeho smartfóny boli a aj naďalej sú kvalitné a výkonné, no keďže nemajú základné služby Google, pre ich kúpu sa rozhodne málokto.
Situácia sa môže zmeniť po skončení protimonopolného konania. Ak bude Google uznaný vinným, môže sa stať, že bude prinútený k uvoľneniu svojej politiky. S istotou to však predpovedať nemôžeme.