Európska komisia (EK) je aktuálne v procese skúmania otázky, ktoré služby zaradiť, resp. nezaradiť na regulačný zoznam Aktu o digitálnych trhoch (DMA), ktorého cieľom je zabezpečiť zdravú hospodársku súťaž v oblasti digitálnych platforiem. Pôvodne sa očakávalo, že na zoznam zaradí aj službu iMessage od Apple, no napokon sa tak nestalo, nakoľko vraj nespĺňa minimálne požiadavky. Google a ďalšie popredné firmy však v medzičase zaslali regulačným orgánom Európskej únie (EÚ) list, v ktorom argumentujú, že iMessage by sa rozhodne mala považovať za „základnú“ službu, a teda by mala podliehať novým pravidlám DMA, informuje 9to5Google.
Prejsť na:
DMA je momentálne jednou z najrozoberanejších tém v digitálnom svete, a to z dobrého dôvodu. Tento akt totiž výrazne mení spôsob, akým na území EÚ operujú najväčšie technologické služby, resp. akým spôsobom tu prevádzkujú svoje služby.
Rovnaké podmienky a jednotná komunikačná platforma
Absolútne najdôležitejším cieľom DMA je zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetky digitálny firmy, a to bez ohľadu na ich veľkosť. V nariadení sú stanovené pravidlá predovšetkým pre veľké platformy, nakoľko tie majú najväčšiu trhovú silu a schopnosť poškodiť hospodársku súťaž. Poškodenie zo strany gigantov môže vzniknúť rôznymi spôsobmi, napríklad nadmerným „pretláčaním“ vlastných služieb do popredia a neutvorením dostatočného priestoru pre konkurenčné alternatívy. Konkrétne tento príklad možno v praxi aplikovať pri Apple a jeho obchode s aplikáciami App Store.
Ďalšou veľkou ambíciou DMA je interoperabilita komunikačných platforiem, teda služieb určených na výmenu elektronických správ. EÚ chce jedného dňa vytvoriť platformu, v ktorej by vzájomne kooperovali všetky popredné komunikačné služby súčasnosti. V praxi by tak mohol komunikovať každý s každým, bez ohľadu na to, či odosielateľ a prijímateľ používajú, resp. nepoužívajú tú istú komunikačnú službu.
Nie všetky dotknuté firmy zdieľajú vášeň EÚ pre vytvorenie jednotnej komunikačnej platformy. Jej podstata toho totiž zahŕňa oveľa viac, než len podpísanie súhlasu ohľadne interoperability. Súčasťou procesu je aj dôkladná kontrola bezpečnosti spätá s návrhom nových ochranných systémov, vrátane šifrovania.
Pravidlám by mal podliehať aj iMessage
Na zoznam komunikačných služieb, ktoré by sa mali stať súčasťou jednotnej komunikačnej platformy, sa pôvodne mala zaraďovať aj aplikácia iMessage od Apple. ÉÚ však má pre zaradenie na regulačný zoznam niekoľko minimálnych požiadaviek, ktoré iMessage nespĺňa. Jednou z nich je objem aktívnej používateľskej základne na území EÚ. Spodnou hranicou je 45 miliónov aktívnych používateľov mesačne.
Google s týmto rozhodnutím nesúhlasí. A jeho pohľad zdieľa aj niekoľko popredných európskych operátorov, vrátane Vodafone, Telefónica, Orange a Deutsche Telekom. Tvrdia, že zaradenie iMessage na regulačný zoznam poskytne výhody ako európskym firmám, tak aj spotrebiteľom.
„Je mimoriadne dôležité, aby podniky mohli osloviť všetkých svojich zákazníkov využívajúcich moderné komunikačné služby s obohatenými funkciami správ,“ uvádza v liste adresovanom regulačným orgánom. „Prostredníctvom služby iMesage môžu používatelia posielať správy len v rámci iOS. V prípade ostatných adresátov musia byť použité tradičné SMS správy.“
Ťažko povedať, či EÚ tejto žiadosti vyhovie. Hoci je pravda, že interoparebilita je niečo, čo by najmä v súvislosti so službami Apple mohlo byť prospešné pre celú spoločnosť, netreba zabúdať na nastavené pravidlá. Na druhú stranu, podmienka interoperability sa vzťahuje len na územie EÚ, a teda v iných regiónoch, vrátane domácich Spojených štátov, by mohol Apple fungovať bez väčších zmien.