Svet dopravy postupne presedláva na alternatívne, resp. menej ekologicky náročné formy pohonu. Obľúbenou voľbou v tomto smere sú elektromobily, ktoré sú síce drahšie, ako priemerné spaľováky, no za to sú oveľa menej škodlivé. Preto mnohé automobilky postupne upravujú svoje výrobné linky tak, aby boli čo najlepšie uspôsobené na produkciu elektrických vozidiel. Nie všetkým to však ide ľahko.
Prejsť na:
Ako píše server InsideEVs, s adopciou elektromobilov má problém predovšetkým nemecký koncern Volkswagen. Predaje jej elektrických vozidiel sú príliš nízke, v dôsledku je nútený obmedziť výrobu v továrni v Zwickau. Konkrétne zrušil tretiu zmenu na výrobnej linke číslo 1, na ktorej sa zhotovujú modely Volkswagen ID.3 a Cupra Born.
Tento krok zo strany automobilky sa očakával už dlhšie, minimálne od septembra. Už v októbri pritom došlo k dvojtýždňovému pozastaveniu výroby kvôli nedostatočnému dopytu. Nejaký čas predtým zase oznámila ukončenie výroby modelu Volkswagen ID.3 v Drážďanoch.
Problém za problémom
Továreň v Zwickau aktuálne nie je vo veľmi priaznivej pozícii. Okrem výrobnej linky 1 trápia problémy aj druhú linku, ktorá je zodpovedná za výrobu modelov Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.5, Audi Q4 e-tron a Audi Q4. Produkcia týchto vozidiel je pozastavená z dôvodu nedostatočných dodávok 210 kW elektromotorov zo závodu v Kassli. Tento stav má podľa súčasných očakávaní pretrvávať minimálne do začiatku decembra.
Ako-takou dobrou správou je, že elektrické crossovery/SUV, ako napríklad Volkswagen ID.4, sa vyrábajú aj v iných továrňach.
Aby sme to zjednodušili – Zwickau, najväčšia továreň koncernu Volkswagen Group na výrobu elektrických vozidiel, ktorá dokáže vyrábať 6 rôznych modelov pri ročnom objeme 330 000 kusov, aktuálne produkuje len dva modely, a aj to v drasticky obmedzenom režime.
Treba pritom poznamenať, že vplyv nepriaznivej situácie vo veľkom pociťujú aj zamestnanci, ktorým hrozí prepúšťanie. Ak sa situácia v blízkej dobe nezlepší, už v roku 2024 budú obidve postihnuté výrobné linky vyžadovať len dve zmeny namiesto pôvodných troch.
Napriek tomu sa však očakáva, že závod tento rok vyprodukuje viac elektromobilov, než koľko ich vyprodukoval v roku 2022. Zatiaľ čo vlani objem výroby dosiahol 218 000 kusov, tento rok by to malo byť okolo 230 000 kusov.
Príčin slabého predaja elektromobilov Volkswagen na európskom trhu je viacero. Predovšetkým však medzi ne možno zaradiť nepriaznivú ekonomickú situáciu na území blokov, ktorá sa spriada s vysokou infláciou, a teda aj neistotou spotrebiteľov. Ďalším dôvodom môže byť rastúci vplyv americkej Tesly, ktorá v Európe generuje nemalý podiel a tržby vďaka svojmu náramne úspešnému Model Y.
Nie je na čo čakať
Je zrejmé, že Volkswagen bude musieť vykonať dôležité zmeny, ak si chce udržať svoju konkurencieschopnosť na trhu s elektromobilmi. Tie sú totiž, aspoň čo sa týka Európy, nevyhnutnou budúcnosťou nielen osobnej dopravy. Už od roku 2035 nadobudne účinnosť legislatíva, ktorá zakáže predaj nových vozidiel produkujúcich emisie. Po cestách tak budú môcť jazdiť len vozidlá s nulovými emisiami, t. j. elektromobily, prípadne iné vozidlá s ekologickým pohonom.
Automobilky však už teraz nemajú na čo čakať, nakoľko úplnému zákazu od roku 2035 bude postupne predchádzať niekoľko obmedzení. Od roku 2025 do roku 2030 budú musieť nové vozidlá produkovať o 25 % menej CO2 v porovnaní s priemerom za rok 2021. Od roku 2030 do roku 2035 sa toto percento dvihne na 55 %. Pre dodávky sú kvóty nižšie, konkrétne 17 % a 50 %.
Podrobnejšie si o pláne elektrifikácie dopravy vypracovanom Európskou úniou (EÚ) môžeš prečítať v samostatnom článku na tomto odkaze.