Elon Musk, šéf spoločností Tesla, SpaceX, Neuralink a ďalších, v stredu vystúpil na konferencii DealBook. Svoj prejav započal mierne nervóznym smiechom a sériou vtipov, v ktorých si robil srandu zo seba a svojich firiem. Zábava však postupne vyprchala. Počas rozhovoru s americkým novinárom Andrewom Rossom Sorkinom totiž padla zmienka aj o Muskovom nedávnom príspevku na sieti X s antisemitským podtónom. Ten mali započať celkom masívny bojkot inzerentov, píše The Verge.
Prejsť na:
Reakcia Muska na túto otázku nebola jednoznačná. Chvíľu sa ospravedlňoval a uznával svoje prešľapy, chvíľu sa snažil obvineniu vzdorovať. Napokon povedal niečo, čo možno brať asi len ako snahu inzerentov definitívne odohnať. Vulgárne ich totiž poslal kade ľahšie.
„Dúfam, že s tým prestanú. Neinzerujte,“ povedal Musk. „Ak sa ma niekto pokúsi vydierať reklamou, vydierať ma peniazmi, po*ebte sa. Po*ebte sa. Je to dosť jasné? Dúfam, že áno.“
Neodpustil si dokonca ani uštipačnú poznámku na adresu Boba Igera, generálneho riaditeľa Disney. Ten predtým na pódiu prehlásil, že nechce, aby bola jeho spoločnosť akokoľvek spájaná s Muskom. Jeho žiadosť však ostala nevypočutá. „Ahoj, Bob, ak si v publiku,“ utrúsil Musk.
Uvedomuje si Musk riziká?
Vizionár si je pritom plne vedomý vážnosti situácie. Vie, že reklama je jedným z hlavných motorov sociálnych sietí. Ide totiž o jeden z najjednoduchších a najefektívnejších spôsobov, akým siete získavajú finančné prostriedky na svoj chod a kontinuálne zlepšovanie svojich funkcií. Inými slovami, sociálne siete by bez inzerentov s vysokou pravdepodobnosťou veľmi dlho neprežili.
A žiaľ pre Muska, X nie je výnimkou. V rozhovore uviedol, že bojkot inzerentov môže sieť položiť na lopatky a eventuálne zabiť. Zdalo sa pritom, že je s týmto celkom možným východiskom zmierený. Hovoril tak, ako by bola sieť X mučeníkom a inzerenti nepriateľom.
Ťažko povedať, ako inzerenti zareagujú na Muskove slová, ktoré ich vulgárne posielajú na nepekné miesta. Predsa len na sieti inzerovali z nejakého dôvodu, a teda aj pre nich zrušenie partnerstva predstavuje nemalé škody. Nateraz sa však zdá, že oveľa viac tým utrpí X.
Reklamu zrušilo vyše 100 značiek
Zadávatelia reklamy sa rozhodli pre masívny exodus z Muskovej siete približne dva týždne po tom, čo označil príspevok s antisemitským obsahom za „skutočnú pravdu“. Denník The New York Times informuje, že odvtedy svoju reklamu pozastavilo viac ako 100 značiek. Sieti kvôli tomu hrozí, že do konca roka príde o 75 miliónov dolárov.
Musk uznal chybu, no zároveň obvinil médiá z toho, že sa nezaoberali jeho predošlými vysvetleniami. „Keď sa na to pozriem spätne, nemal som odpovedať tej jednej osobe. V podstate som podal nabitú zbraň tým, ktorí ma nenávidia, a pravdepodobne aj tým s antisemitským presvedčením, a za to sa ospravedlňujem. Nebolo to mojím zámerom,“ povedal.
Situáciu sa pokúsil odľahčiť tvrdením, že z desiatok tisíc príspevkov, ktoré zavesil na X, „musia“ byť aspoň niektoré z nich hlúpe. Zdôraznil však, že na žiadne ospravedlňujúce turné sa nechystá. Napokon sa pustil do vysvetľovania toho, čo mal v skutočnosti na mysli svojou kontroverznou pripomienkou v súvislosti s antisemitizmom. Vraj odkazoval na svoje presvedčenie, že Židia financujú krízy, ktoré usilujú o ich „vyhladenie“.
Zdá sa, že jeho pokus o vysvetlenie len posilnil antisemitskú konšpiračnú teóriu, ktorú sám propagoval, pričom obvinil širokú skupinu „príslušníkov židovskej komunity“ z podporovania nemenovaných aktivistických skupín.
Zdá sa, že je mu to celkom jedno
Celkovo Musk počas rozhovoru rozprával až 3-krát dlhšie ako väčšina inzerentov. No hoci o odleve inzerentov z X padli početné zmienky, zdá sa, že mu na tom ktovieako nezáleží. Inzerentom vulgárne vynadal a ďalej už v tejto súvislosti poskytoval len stručné odpovede.
Ťažko povedať, ako sa situácia vyvinie. Inzercia je však pre X životne dôležitá. Ak teda Musk nevymyslí spôsob, ako si znovu získať zadávateľov reklamy na svoju stranu, jeho sieti, o ktorú predtým tak tvrdo bojoval, bude hroziť zánik.