Elektromobily stále majú kopu nevyriešených nedostatkov. Azda tým najväčším je cena, ktorá je v porovnaní so spaľovákmi stále relatívne vysoká. Našťastie ale existujú firmy, ktoré sa tento „problém“ snažia riešiť. Po novom sa do tejto skupiny pridáva aj nemecký Volkswagen, informuje agentúra Reuters.
Prejsť na:
Generálny riaditeľ Oliver Blume je presvedčený, že automobilka vyrobí cenovo dostupnejší elektromobil do začiatku druhej polovice súčasnej dekády, hoci oficiálne plány doposiaľ potvrdené neboli.
Prečo sú také drahé?
Vysoké ceny elektromobilov určuje viacero faktorov. Jedným je ich priemerný vek. Priemerný elektromobil na cestách bol vymodelovaný v roku 2022, zatiaľ čo priemerný spaľovák bol vymodelovaný v roku 2016. Elektrické autá sú taktiež vybavené špičkovými bezpečnostnými a technickými prvkami, ktorých vývoj, prevádzka a aktualizovanie niečo stojí.
Elektromobily sú stále rozvíjajúcim sa segmentom, do ktorého sa postupne zapájajú ďalšie a ďalšie firmy. Pre mnohé z nich je elektromobilita neprebádaným územím, a teda musia investovať nemalé finančné čiastky do výskumu a vývoja. Firmy pritom musia výsledné produkty predávať za cenu, aby sa im investovaná čiastka nielen vrátila, ale aj by priniesla nejaký ten zisk.
Z tohto dôvodu sú nákladné aj opravy, a to predovšetkým ak ide o elektromobily Tesla. Priemerná výška nákladov na opravy vozidiel tejto značky v 3. štvrtine tohto roku dosiahla 5 552 amerických dolárov (5 193,56 €). Dobrou správou je, že iné elektromobily sú v súvislosti s opravami podstatne menej nákladné a dokonca sa pomaly približujú spaľovákom. Priemerná výška nákladov na opravy elektromobilov (iných ako Tesla) dosiahla v tom istom období 4 474 dolárov (4 185,16 €), zatiaľ čo oprava spaľovákov vychádza v priemere na 4 205 dolárov (3 933,53 €). Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku, ktorý nájdeš na tomto odkaze.
Kde môžu výrobcovia ušetriť?
Nedávno sme sa dozvedeli, že Tesla chce spustiť výrobu cenovo dostupného elektromobilu, ktorý by sa predával za približne 25 000 €. Ako chce tejto cenovky docieliť, nevieme. Vieme však, že sa bude vyrábať v továrni Giga Berlin, čiže v blízkosti hlavného mesta Nemecka. Aspoň u európskych zákazníkov tak ušetrí minimálne na vývoze.
Konkrétne Volkswagen chce znížiť cenu pri svojom cenovo dostupnom elektromobile tak, že ušetrí na batériovej technológii. Blume prezradil, že automobilka zhotovuje plány na výrobu unifikovaného batériového článku, pri ktorom dokáže náklady skresať až o polovicu.
Výsledná batéria by mala ponúknuť dojazd okolo 450 km, pričom z 10 % na 80 % by sa mala byť schopná nabiť v priebehu 20 minút. Cena vozidla sa môže pohybovať okolo 25 000 €. A dátum debutu? Ako sme zmienili vyššie, Volkswagen má v pláne svoj „lacný“ elektromobil uviesť do roku 2025, teda zrejme už v priebehu 2024.
Správne produkty za správne ceny
Automobilka má vraj dokonca chystať ešte jeden lacnejší elektromobil s cenou 20 000 €. O tom však bližšie informácie neposkytla. „Máme povinnosť na trh priniesť správne produkty za správne ceny,“ povedal Blume. „Po tom, čo sme s elektromobilmi oslovili prvých zákazníkov, potrebujeme, aby sme touto technológiou presvedčili aj tých spotrebiteľov, ktorí nemajú možnosť nainštalovať si doma nabíjaciu stanicu.“
Blume napokon vysvetlil, že rast trhu s elektromobilmi v poslednom období brzdila vysoká inflácia, nedostatočná nabíjacia infraštruktúra, ako aj slabé dotácie.