YouTube vo veľkom začína aplikovať prísnu politiku, ktorá drasticky obmedzuje možnosti používateľov, ktorí známu video platformu navštevujú so zapnutým AdBlockerom. Najskôr to boli len vyhrážky, teraz už sú to reálne postihy. Tí, ktorí si odmietnu vypnúť AdBlock, si jednoducho nové videá nepozrú.
Prejsť na:
Svedčia o tom príspevky viacerých pobúrených používateľov na sociálnych sieťach, na ktoré upozornil server TheStreet. V týchto príspevkoch si môžeme všimnúť upozornenia od YouTube, ktoré informujú, že ak si osoba nevypne AdBlock, na platforme si bude môcť pozrieť maximálne tri videá. Následne sa prehrávanie automaticky vypne.
YouTube a jeho inzerčná púť
Pochopiteľne, odozva komunity na seba nenechala dlho čakať. A to z dobrého dôvodu. Keď reklamy začali, neobjavovali sa v takom objeme, aby boli nejako extra otravné. Časom však YouTube pritvrdil. Reklamy pribúdali, predlžovali sa a časom začala miznúť možnosť ich preskočenia. Ako riešenie platforma ponúka platené členstvo YouTube Premium, ktoré je u nás k dispozícii v troch podobách. Základné predplatné vychádza na 7,19 eura mesačne. K dispozícii je potom rodinný program, ktorý je o čosi drahší, ale aj študentská tarifa, ktorá je zase o čosi lacnejšia.
Prečítajte si tiež:
- Slovensko postaví novú atómovú elektráreň: Bude blízko pri vás? Štát už vybral 5 lokalít, kde môže vyrásť
- MIMORIADNE: Ruský modul ISS má vážny problém. Začala unikať dôležitá kvapalina
- Google Pixel 8 a Pixel 8 Pro prichádzajú na Slovensko. Takto vyzerajú ceny
Reklamy na YouTube majú dôležitú funkciu. Konkrétne platforme umožňujú zarábať peniaze, pričom z reklám vo veľkom ťažia aj tvorcovia, ktorí na platforme pôsobia. Áno, niečo majú aj za pozretia, no reklamy predstavujú oveľa podstatnejšiu časť ich príjmu. A pochopiteľne, čím viac reklám sa zobrazí, tým viac peňazí YouTube získa.
AdBlock ako záchrana
Tu vstupuje do hry široko milovaný a používaný AdBlock. Tento systém nám umožňuje sledovať videá na YouTube bez reklám aj v prípade, že nemáme aktívne platené členstvo. Pre nás teda ponúka len samé výhody. Pre YouTube však ponúka presný opak. Keďže AdBlock efektívne blokuje všetky reklamy, platforme unikajú značné príjmy.
Spočiatku volila benevolentnejší prístup. Namiesto toho, aby priamo zakročila proti blokátorom reklám, veľkoryso propagovala členstvo YouTube Premium a postupne ho obohacovala o mnoho šikovných funkcií. Ako sa však ukázalo, to nestačí. YouTube časom začal zobrazovať upozornenia, ktoré hlásili, že používanie AdBlocku nie je povolené a odporúča sa jeho vypnutie.
Ak nechceš reklamy, nedostaneš videá
Očakávalo sa, že situácia bude od toho bodu eskalovať. A tak sa aj stalo. Teraz viacerí používatelia začali dostávať upozornenia, že ak si AdBlock nevypnú, môžu si pozrieť len obmedzený počet videí, konkrétne tri.
Odozva komunity je a bude drsná. „Je od YouTube hlúpe veriť, že si myslí, že radšej prestanem používať AdBlocker, ako YouTube,“ stojí v jednom z pobúrených komentárov.
A niet sa čo čudovať. Nie každý je ochotný platiť mesačne za platformu, ktorú kedysi mohol bez obmedzení sledovať zadarmo. A ak nejde o princíp, môže ísť o to, že to danému používateľovi jednoducho neumožňuje jeho finančná situácia. Prípadne používatelia nechcú platiť za YouTube Premium preto, lebo na platforme netrávia až toľko času, aby sa im to oplatilo.
Na druhú stranu, YouTube na svoje fungovanie potrebuje peniaze. A tie sa najlepšie a najjednoduchšie zarábajú z reklám.
Riešením môže byť kompromis
Ťažko povedať, kto je viac v práve. Možno by ale nebol zlým riešením akýsi kompromis – ľudia by si vypli AdBlock, ak by YouTube spravil reklamy mierne otravnými a invazívnymi. Napríklad kratšie reklamy o dĺžke pár sekúnd by mohol ponechať bez možnosti preskočenia, zatiaľ čo dlhšie reklamy by už preskočiť išlo. Žiaľ, to teraz neplatí. Často aj 15-sekundové (alebo dlhšie) reklamy sa nedajú nijak preskočiť.