Dohady o tom, či je lepší Android, alebo iOS, sa ťahajú už celé roky, no stále bez konkrétneho výsledku. Je to kvôli tomu, pretože ide o vec subjektívneho názoru. Ak by sme sa však riadili objektívnymi dátami, možno povedať, že obľúbenejší je Android, nakoľko má podstatne väčší trhový podiel. Neplatí to však o všetkých trhoch a zdá sa, že odpovede na otázku, ktorý systém je lepší, sa diametrálne odlišujú aj naprieč vekovými kategóriami. Dôkazom je nová štúdia od Piper Sandler, na ktorú upozornil server BGR.
Prejsť na:
Android je veľmi kvalitný operačný systém, ktorý poháňa väčšinu smartfónov po celom svete. Je to kvôli tomu, lebo tento systém používa rozmanitá paleta výrobcov, ako sú Samsung, Xiaomi, Oppo a podobne. Spoločný objem výroby týchto výrobcov je obrovský, pričom výsledné produkty môžu spadať do všetkých možných cenových kategórií. Smartfón s OS Android dnes kúpiš už za 100 eur, no na výber máš aj z možností, ktorých cena sa šplhá k 2 000 eurám.
Pri iOS je situácia iná. Tento operačný systém je špecifický pre smartfóny z dielne Apple. Žiadny iný výrobca k nemu nemá prístup. Z hľadiska objemu výroby a distribúcie je teda iOS v značnej nevýhode. Smartfónov s Androidom vznikajú každý rok desiatky, zatiaľ čo Apple každoročne vydá len štyri nové modely iPhone, prípadne päť, ak rátame aj iPhone SE.
Apple je však aj napriek tomu jedným z najväčších výrobcov smartfónov na svete. Spoločnosť si za posledné dekády vypestovala silné renomé a vplyvnú značku, po ktorej neustále bažia desiatky až stovky miliónov ľudí. A platí to predovšetkým o mladšej vekovej kategórii.
iPhone je u mladých prakticky jediná voľba
Mladší ľudia často vnímajú iPhone ako symbol štýlu, elegancie, možno aj bohatstva. Dokazuje to vyššie zmienená štúdia od Piper Sandler, ktorá zahŕňala až 9 200 tínedžerov zo Spojených štátov amerických. Respondenti mali vekový priemer 15,7 roka a domácnosti, z ktorých pochádzali, mali priemerný ročný príjem vo výške 70 725 dolárov (66 590 eur). Približne 37 % respondentov navyše uviedlo, že majú brigádu.
Výsledky štúdie hovoria jasne. Až 87 % respondentov uviedlo, že používajú iPhone, pričom neuveriteľných 88 % dodalo, že aj ich nasledujúci smartfón bude iPhone. Apple má tak u mladých ľudí jasnú dominanciu. Keď sa pozrieme desať rokov dozadu, teda do októbra 2013, vtedy používalo iPhone 55 % tínedžerov, zatiaľ čo Android používalo 24 % tínedžerov. Apple síce mal napred, no nie až tak výrazne, ako je tomu teraz.
Štúdia sa zamerala výhradne na Spojené štáty. Nedávno však bol podobný prieskum vykonaný aj na území Južnej Kórey, pričom sa zistilo, že aj tu tínedžeri preferujú iPhone pred Androidom. Toto zistenie celkom prekvapilo, keďže práve z Južnej Kórey pochádza Samsung, aktuálne najväčší výrobca smartfónov na svete.
Apple ako „brand“
Rastúci trend v popularite Apple za posledné roky naznačuje, že firma môže v dohľadnej budúcnosti predstavovať ešte väčšiu hrozbu pre výrobcov Android zariadení. Smartfóny iPhone sú už dnes považované za špičku, hoci nedisponujú vždy tými najlepšími technológiami. Apple si však dokázal vybudovať silné renomé, ktoré pre mnohých zákazníkov znamená viac, než astronomické čísla na zozname technických parametrov.
A práve renomé je to, čo najviac ovplyvňuje mladých ľudí, resp. tínedžerov. Len málokto z tejto vekovej kategórie totiž dôkladne rozumie všetkým tým technickým pojmom, ktoré vypovedajú o kapacitách smartfónu. Pre nich je dôležitý najmä imidž a akýsi „cool faktor“.
Mladí obľubujú aj prílušenstvo a služby
Apple ďalej hrá do karát skutočnosť, že mladí ľudia čoraz viac investujú nielen do jeho smartfónov, ale aj do jeho príslušenstva. Štúdia zistila, že 34 % respondentov, ktorí uviedli, že v budúcnosti budú rozhodne používať iPhone, vlastní hodinky Apple Watch. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast o tri percentuálne body.
Rovnako Apple boduje svojimi službami. Apple Pay na bezkontaktné platby využíva 42 % respondentov, zatiaľ čo službu iCloud Private Relay využíva 37 % respondentov. Táto služba je určená na anonymizovanie webového prehliadania. Nie je však zadarmo, preto jej popularita celkom prekvapila.