Nabíjanie elektromobilov na staniciach Supercharger môže v budúcnosti zdražieť. Tesla údajne chystá nový poplatok, ktorý komunita považuje za celkom kontroverzný. Je ním tzv. poplatok za preťaženie, píše server Electrek.
Prejsť na:
Nabíjacia infraštruktúra je v mnohých krajinách stále v procese rozvoja. Konkrétne na Slovensku sa stanice Supercharger nachádzajú iba v Bratislave na Einsteinovej ulici, potom v Trenčíne na ulici Belá, pri Liptovskom Mikuláši, v Košiciach na Moldavskej ceste a v Sielnici pri Zvolene.
Kvalitu nabíjacej infraštruktúry však neovplyvňuje len počet nabíjacích staníc, ale aj služby, ktoré tieto stanice poskytujú. Konkrétne stanice Supercharger sa postupne zdajú byť čoraz menej výhodné.
Tesla a jej pozoruhodné praktiky
Prvé kontroverzné rozhodnutie, ktoré Tesla v súvislosti s nimi učinila, prišlo v roku 2019. Automobilka vtedy na rýchlych nabíjačkách zaviedla funkciu, ktorej cieľom bolo redukovať záťaž počas hustej premávky, kedy ľudia nabíjali najčastejšie. Táto funkcia skracovala nabíjacie procesy tým, že obmedzovala maximálny stav nabitia na 80 %.
Z hľadiska výnosnosti išlo o rozumný krok. Čím kratšie nabíjací proces trvá, tým viac ľudí sa stihne na stanici vystriedať. A čím viac ľudí sa na nej vystrieda, tým viac peňazí automobilka zarobí. Pre používateľov to však nebolo až také výhodné. Áno, platili o trochu menej, keďže nenabíjali do plného stavu, no ak mali pred sebou dlhú cestu, 80 % im nemuselo stačiť, a teda museli rátať s ešte minimálne jednou zastávkou, ktorá by inak nebola potrebná.
Nová vlna pobúrenia
Tesla následne túto funkciu upravila. Automaticky stanice stále nabíjali na 80 %, avšak návštevník mal možnosť manuálne nastaviť, aby proces prebiehal až do plného stavu, teda 100 %. Toto riešenie hnev zákazníkov na pár rokov ako-tak utíšilo. Teraz ho však môže automobilka znovu rozpútať, a to formou vyššie zmieneného poplatku za preťaženie.
Ako prvý naň upozornil hacker vystupujúci pod prezývkou Green, ktorý aktívne skúma zdrojové kódy automobilky s cieľom získať poznatky o už existujúcich alebo chystaných funkciách. Prípravu nového poplatku vyzistil zo zdrojového kódu jednej z blížiacich sa softvérových aktualizácií.
Zavedením poplatku za preťaženie chce Tesla kompenzovať potenciálny únik zákazníkov v dôsledku nabíjania do plného stavu na staniciach Supercharger. Poplatok tak zrejme budú uhrádzať tí, ktorí sa počas hustej premávky rozhodnú manuálne nastaviť nabíjací strop na viac ako 80 %. Pochopiteľne, prvé reakcie nie sú zrovna pozitívne.
Uškodí to najmä krajinám so slabšou infraštruktúrou
Elektromobily sú tvrdo limitované dojazdom. Áno, niektoré majú dostatočne dlhý dojazd na to, aby si pohodlne vystačili aj s 80 %. Staršie modely však tak dlhý dojazd nemajú, a teda ich majitelia zvyčajne potrebujú nabíjať do plného stavu. Táto skupina je tak de facto nútená k tomu, aby za nabíjanie na Superchargeroch platila viac ako ostatní.
„Niekoľkokrát som musel nabíjať na 95 %, aby som sa dostal k ďalšej nabíjačke na mojej trase. Dúfam, že táto politika sa tu môže diferencovať,“ píše sa v jednom z komentárov.
Nateraz nie je isté, či Tesla poplatok zavedie. A ak ho zavedie, vzniká otázka, či ho uplatní na všetkých trhoch. V krajinách s rozvinutejšou infraštruktúrou, teda s väčším počtom nabíjacích staníc, si ľudia zrejme môžu dovoliť nabíjať len na 80 %. No napríklad na Slovensku, kde je nabíjačiek stále veľmi málo, si ľudia nemôžu príliš vyberať.