So začiatkom vojny na Ukrajine začali na Slovensku rapídne rásť ceny pohonných hmôt. Za posledné obdobie sa im síce podarilo mierne klesnúť, no domáci ich očividne stále považujú za príliš vysoké. Čoraz častejšie totiž volia tankovanie v zahraničí, teda ak je to vzhľadom na ich polohu výhodné. V roku 2022 Slováci s vidinou lacnejšieho tankovania v hojných počtoch navštevovali Maďarsko. Teraz za týmto účelom cestujú na územie nášho suseda zo severu, čiže do Poľska, píše portál Aktuality.sk.
Prejsť na:
Poľsko má aktuálne najlacnejší benzín spomedzi všetkých členských štátov Európskej únie (EÚ). Analytik Marek Nemky za dôvod označuje predovšetkým parlamentné voľby, ktoré sa v Poľsku konajú zvyčajne dva týždne po slovenskom hlasovaní. Konkrétne uvádza, že miestna politická strana Právo a Spravodlivosť (PiS) tlačí na skupinu Orlen, aby umelo udržiavala ceny pohonných hmôt na čo najnižších úrovniach.
Nebezpečný politický motív?
Podľa neho má toto rozhodnutie podporiť šance na víťazstvo strany v nadchádzajúcich parlamentných voľbách. Skupina Orlen to vraj popiera, pričom varuje verejnosť, aby si zbytočne nehromadili pohonné hmoty do kanistrov na neskoršie použitie. Keďže nemá v pláne po voľbách zvýšiť ceny, môže nastať situácia, kedy pohonných hmôt nebude dostatok.
„To môže znamenať, že Poľsko začína zápasiť s nedostatkom pohonných hmôt, čo potvrdzuje aj rozhodnutie spoločnosti Shell, ktorá vydala limit na tankovanie iba do 100 litrov na jeden nákup,“ hovorí Nemky.
Daniel Kostecki, hlavný analytik trhu v CMC Markets, pre poľský Insider povedal, že aktuálne ceny pohonných hmôt skupiny Orlen považuje za dumpingové. Takto nízke ceny znamenajú riziko, že podnikanie s dovozom palív prestane byť ziskové pre nezávislých dovozcov.
Obavy sú čoraz väčšie
Obavy z nedostatku palív sú evidentné, pričom ešte väčšmi im pridáva na váhe skutočnosť, že za nízkymi poľskými cenovkami čoraz viac cestujú nielen Slováci, ale aj Česi, ktorí žijú v bližšom okolí hraníc.
Pochybnosti ohľadne nízkych cien má aj viacero poľských politikov. Medzi nimi sa nachádza napríklad Ryszard Petru, podľa ktorého môžu kroky Orlenu pred voľbami spôsobiť vážny nedostatok benzínu na čerpacích staniciach. Dokonca tvrdí, že na niektorých miestach už hmota došla. „Vieme, že na niektorých miestach už nie je k dispozícii,“ uviedol Petru vo štvrtok.
Čo sa týka obvinení z umelého znižovania cien, ako už bolo zmienené, skupina ich tvrdo popiera. Tvrdí, že nemôže zavádzať umelé cenové regulácie, nakoľko by v takom prípade išlo o regulovanú ekonomiku. Poukázal pri tom na Maďarsko, ktoré zaviedlo umelé ceny a v dôsledku tohto rozhodnutia začalo trpieť vážnym nedostatkom pohonných hmôt, čo výrazne ovplyvnilo celú tamojšiu ekonomiku.
Cenový ošiaľ
Okrem Slovákov cestujú do Poľska za lacnejším benzínom aj Česi, keďže tu môžu tankovať lacnejšie o približne 30 centov na liter. Už pri natankovaní štyroch litrov tak môžu ušetriť vyše eura.
„Takýto ošiaľ bude musieť čím skôr skončiť, keďže takto nízke ceny dlhodobo udržateľné rozhodne nie sú. Po voľbách sa uvidí, či takéto kroky boli spravodlivé a či sa náhodou Poľsko nestane druhým Maďarskom,“ konštatuje Nemky.
Ak by v Poľsku skutočne nastal vážny nedostatok pohonných hmôt a zistilo by sa, že za takto nízkymi cenami stáli politické motívy, Európska komisia môže krajine udeliť poriadne mastnú pokutu, nakoľko by išlo o jasnú ukážku poškodzovania hospodárskej súťaže.
Orlen uvádza, že ceny po voľbách neplánuje zdvihnúť. Kým však nebude známa oficiálna zostava parlamentu, nič nie je isté. Parlamentné voľby v Poľsku sa konajú 15. októbra.
Následky môžu byť katastrofálne
Práve táto neistota je ďalším dôvodom, prečo do Poľska kvôli lacnému tankovaniu cestujú aj ľudia zo zahraničia. Nikto si nie je istý, či ceny skutočne po voľbách ostanú takto nízke, a preto si pre istotu pohonné hmoty zásobujú.
Treba pritom opäť poukázať na varovania, podľa ktorých by pri udržiavaní nízkych, ba až dumpingových cien mohlo eventuálne dôjsť k rozsiahlemu nedostatku pohonných látok. Okrem toho, že ľudia tankujú do zásoby, je rizikom aj rozhodnutie dovozcov pohonných hmôt odstrihnúť svoje dodávky. Nemožno totiž zabudnúť na jedno zo základných ekonomických pravidiel – ak je určitý produkt tak lacný, že nezarába, firma buď zvýši ceny, skončí s výrobou alebo začne daný produkt ponúkať inde.