To, čoho sme sa obávali, sa napokon predsa len stáva realitou. Netflix, najpopulárnejšia streamovacia služba, v rámci oznámenia finančných výsledkov za tretí kvartál aktuálneho fiškálneho roku potvrdil, že dvíha ceny predplatných taríf. Zmena sa má zatiaľ týkať troch kľúčových trhov, a to Spojených štátov, Veľkej Británie a Francúzska, píše server DSL.sk.
Prejsť na:
Zdražel Basic aj Premium
V našom nedávnom článku sme ťa informovali, že Netflix môže zvýšiť ceny svojich taríf v dôsledku neutíchajúceho štrajku hollywoodskych scenáristov a hercov. Túto informáciu pôvodne priniesol denník The Wall Street Journal s tým, že ak Netflix naozaj dvihne ceny, spraví tak až po skončení štrajku. Ten sa však aktuálne zdá byť v nedohľadne, keďže rokovania medzi hercami, scenáristami a filmovými štúdiami opakovane zlyhávajú. Denník taktiež uviedol, že ceny taríf by mali vzrásť po celom svete, počínajúc Spojenými štátmi a Kanadou.
No ako sa zdá, zdražovanie zo strany Netflixu prichádza oveľa skôr. Pre nás je asi najsmerodajnejším údajom cenový rast vo Francúzsku, nakoľko zatiaľ ide o jedinú zasiahnutú krajinu, ktorá používa euro. Konkrétne cena základného balíčka Basic sa zvýšila z 8,99 eura na 10,99 eura mesačne, pričom balíček Premium taktiež zdražel o dve eurá, a síce zo 17,99 eura na 19,99 eura mesačne. V prípade Basic možno hovoriť o 22-percentnom zdražení, zatiaľ čo pri balíčku Premium o 11-percentnom zdražení.
Nateraz nie je úplne isté, či bude Netflix zdražovať aj na ďalších trhoch. Nemôžeme to však ani úplne vylúčiť, keďže presne to predpovedali zdroje denníka The Wall Street Journal. A nemyslíme si, že by tak prominentné médium uverilo hocijakej fáme.
Netflix a jeho „nové ja“
Hoci Netflix stále figuruje ako najväčšia streamingová platforma pre filmy a seriály, jeho popularita v poslednom období schytala nejeden tvrdý úder. Dá sa povedať, že kolotoč kontroverzných rozhodnutí odštartoval na jar minulého roku, kedy Netflix nečakane prišiel o veľkú časť predplatiteľov. V reakcii na tento katastrofický výsledok sa rozhodol vykonať niekoľko veľkých zmien.
Aby zlepšil svoje výsledky, rozhodol sa napríklad pre vytvorenie nového predplatného programu s názvom Basic with ads. Ako naznačuje názov, ide o upravenú formu základného tarifu, ktorá je lacnejšia, no obsahuje reklamy. Neskôr bol balíček mierne vylepšený a premenovaný na Standard with ads.
Okrem toho platforma začala drasticky obmedzovať zdieľanie účtov mimo jednej a tej istej domácnosti. Chce, aby každá domácnosť mala svoj vlastný účet, ktorý neposkytuje nikomu ďalšiemu. K jeho smole práve toto veľká časť domácností robila. Preto sa rozhodla tvrdo zakročiť a zdieľanie účtov definitívne zakázať prostredníctvom rôznych bariér. Tento rok sa obmedzovanie zdieľania hesiel aplikovalo globálne, čo znamená, že aktualizovaná politika platí aj pre Slovensko.
Ako ľudia zareagujú na vyššie ceny?
Keď sa o zdražovaní zo strany Netflixu ešte len hovorilo, organizácia CivicScence sa rozhodla vytvoriť štúdiu, v ktorej skúmala reakciu komunity. Zistila, že spomedzi všetkých súčasných predplatiteľov by si 29 % respondentov v prípade zdraženia predplatilo tarifu bez reklám, pričom 39 % respondentov tvrdí, že by úplne zrušili svoje predplatné.
Ďalej odhalila aj to, že u zákazníkov, ktorí si predplácajú výhradne program bez reklám, by v prípade cenového rastu takmer polovica nič nemenila. Viac ako tretina by potom predplatné úplne zrušila, zatiaľ čo len hŕstka by s cieľom ušetriť prešla na tarifu s reklamami.
Samozrejme, toto sú výsledky prieskumu s celkom malou vzorkou, ktorá rozhodne neodráža názory všetkých aktuálnych predplatiteľov.
Netflix má svoje dôvody
Hoci sa zdražovanie zákazníkom rozhodne nebude páčiť, Netflix preň má svoje dôvody. Keď v apríli minulého roka prišiel o 200 000 abonentov, prišiel aj o značné tržby. A keď nie sú tržby, nie je ani zisk. A keď nie je zisk, nie je postup.
Nie je to však len počet predplatiteľov, na čom záleží. Aktuálne zdražovanie môže byť aj výsledkom zložitej ekonomickej situácie, ktorá v posledných mesiacoch trápila viaceré popredné i menšie trhy. A keďže súčasťou tejto zložitej situácie bola aj vysoká inflácia, Netflix de facto musí adekvátne upraviť svoj cenník, aby sa neprepadol do straty, resp. aby si udržal ziskovosť.