Rad iPhone 15 od spoločnosti Apple nám bol oficiálne predstavený pred niečo vyše mesiacom. Počas prezentácie bolo poukázaných na niekoľko zásadných vylepšení, vrátane presedlania zo zastareného konektoru Lightning na podstatne schopnejší USB-C port. Pochopiteľne, väčšej nálože noviniek sa dočkali prémiovejšie modely iPhone 15 Pro a iPhone 15 Pro Max. Zrejme ich však nedostali dostatok. iPhone 15 Pro sa totiž stáva najhoršie hodnoteným top-end smartfónom v histórii Apple, píše server BGR.
Prejsť na:
iPhone 15 Pro pohorel
S týmto hrozivým verdiktom prichádza štúdia od PerfectRec. Tá na základe analýzy viac ako 690 000 recenzií vytvorených používateľmi zistila, že prvé hodnotenia modelu iPhone 15 Pro sú podstatne horšie, než boli prvé hodnotenia iPhone 14 Pro. Piatimi hviezdičkami ho síce ohodnotilo 76 % recenzentov, no v porovnaní s predošlými generáciami ide o relatívne slabý výsledok. Naopak, najlepšie hodnoteným top-end modelom od Apple bol iPhone 13 Pro, ktorému päť hviezdičiek udelilo 84 % recenzentov.
Toto zistenie je celkom prekvapujúce. Ukazuje nám, že hoci modely iPhone 15 Pro dostali titánový rám, výkonnejší procesor, USB-C konektor a niekoľko zásadných vylepšení v oblasti fotografie, zákazníci ich neprivítali so zrovna otvorenou náručou.
Príliš veľa problémov
Príčinou teda nemusí byť ani tak nedostatok nových inovácií, ako problémy, s ktorými sa modeli potýkali počas prvého mesiaca svojej existencie. Krátko po spustení predaja sa viacero používateľov začalo sťažovať na neprimerané prehrievanie. Vyskytovalo sa celkom náhodne, čo odborníkom citeľne sťažilo hľadanie presnej príčiny.
Špekulovalo sa, že prehrievanie modelov iPhone 15 Pro a iPhone 15 Pro Max bolo spôsobené novým konštrukčným prevedením, ktoré výrazne zmenšilo plochu pre chladiaci systém. Pôvodne mal Apple chybu opraviť prostredníctvom softvérovej aktualizácie, a to tak, že obmedzí maximálny výkon procesora. Našťastie, kalifornský gigant vysvetlil, že chyba korení v útrobách operačného systému iOS 17, a teda že nie je nutné obmedziť výkon čipu A17 Pro.
To však ani zďaleka nebolo všetko. Neskôr sa ukázalo, že prémiové modely od Apple si tak úplne nerozumejú s bezdrôtovými nabíjacími podložkami v novších modeloch vozidiel BMW. Nabíjanie mohlo v extrémnych prípadoch doslova usmažiť NFC čip, čo používateľom znemožnilo napríklad realizovanie bezkontaktných platieb.
A aby toho nebolo málo, neskôr sa k problémom noviniek pridalo aj vypaľovanie displeja. Niekoľko používateľov na sociálnych sieťach zverejnilo fotografie vyobrazujúce iPhone 15 Pro alebo iPhone 15 Pro Max s vypálenými ikonami a textom. Aj túto záležitosť sa Apple rozhodol riešiť prostredníctvom softvérovej aktualizácie, nakoľko nie vo všetkých prípadoch mohlo ísť o vypálenie.
Dozvedeli sme sa, že niektoré modely mohli trpieť tzv. obrazovou retenciou, ktorá sa prejavuje veľmi podobne ako vypálenie. Rozdiel je v tom, že príčina leží v softvéri, zatiaľ čo vypálenie je spôsobené chybným hardvérom.
Všetky tieto komplikácie si vyslúžili samostatné články na mnohých popredných weboch. Aj to tak mohlo prispieť k negatívnej úvodnej spätnej väzbe zo strany komunity.
Základné modely majú lepšie hodnotenie
Štúdia ďalej zistila, že prijatie základných modelov, teda iPhone 15 a iPhone 15 Plus, bolo oveľa pozitívnejšie. Až 76 %, resp. 78 % ich recenzií ich ohodnotilo piatimi hviezdičkami, pravdepodobne kvôli novému dizajnu, USB-C konektoru, výkonnejšiemu čipu a absencii všetkých tých problémov, ktoré trápili drahšie verzie.
V rámci analýzy sa tím z PerfectRec taktiež rozhodol opätovne preskúmať prijatie minuloročných modelov iPhone 14. Podľa nových výsledkov sa percento zákazníkov, ktorí udelili iPhone 14 Pro Max päť hviezdičiek, nezmenilo, a teda stále ostáva na 80 %. Na druhej strane, recenzie základného iPhone 14 sa mierne zlepšili – päť hviezdičiek mu teraz udeľuje 76 % používateľom, pričom ešte pred piatimi mesiacmi to bolo 72 %.
„Predpokladáme, že existuje určitá priepasť medzi tým, ako produkt hodnotia prví používatelia, a tým, ako ho prijímajú typickejší spotrebitelia. Ľudia, ktorí si objednajú iPhone v deň jeho uvedenia na trh, môžu mať väčšie očakávania a ľahšie sa sklamať ako tí, ktoré si ho kúpia neskôr,“ uzatvára štúdia.