Ľudia milujú online nakupovanie. Ide o pohodlný, rýchly a bezstarostný spôsob získavania žiadaného tovaru, ktorý však nemá len pozitíva. Obchodníci, ktorí ponúkajú možnosť nakupovania cez internet, musia produkty baliť a prevážať, čo vedie nielen k vyšším emisiám, ale aj k väčšiemu množstvu odpadu končiaceho na skládkach. Preto sa teraz Európska únia (EÚ) rozhodla zakročiť. Obchodníkom prikazuje, aby do roku 2030 používali výhradne recyklovateľné krabice a obaly.
Prejsť na:
Európska komisia (EK) ešte v novembri minulého roku navrhla pravidlá, ktoré e-shopy prinútia používať ekologické a opakovateľné použiteľné krabice, aby zabezpečila recyklovateľnosť všetkých obalov už do roku 2030. Pochopiteľne, pre e-shopy a kuriérske firmy bude splnenie nových pravidiel veľkou výzvou.
Packeta koná už dnes
V tomto bode môžeme premostiť na spoločnosť Packeta, ktorá už teraz pridáva ruku k dielu. Ďaleko pred konečným termínom prináša znovu používateľné krabice, ktoré zákazníci po nákupe z e-shopu nevyhodia, ale vrátia kuriérovi. Sú vyhotovené zo špeciálneho 100-percentne recyklovateľného materiálu Akylux a vydržia až 10-krát dlhšie v porovnaní s bežne používanými kartónovými obalmi. Packeta ich začala testovať v auguste tohto roka v spolupráci s operátorom Telekom. Teraz ich začala ponúkať ďalším e-shopom.
„Počet prepravovaných zásielok v Európe dramaticky stúpa. Štatistiky ukazujú, že do roku 2029 môže toto číslo v EÚ a Veľkej Británii stúpnuť až na 30 miliárd balíkov za rok, čo vážne ohrozuje klimatické ciele. Je preto len logické, že Európska komisia predstavila kroky, ktoré povedú k dramatickému poklesu množstva obalu z celého e-commerce,“ hovorí Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packety.
„Pre e-shopy však nebude adaptácia na novú legislatívu vôbec jednoduchá. V Packete sme rozhodnutí prevádzkovateľom e-shopov celý proces maximálne uľahčiť. Preto im ponúkneme ekologické obalové materiály, s ktorými znížia svoju uhlíkovú stopu a splnia všetky podmienky vyplývajúce z nových nariadení,“ dodáva.
Záťaž logistického sektora neustále rastie
EK deklaruje, že dnes každý Európan vyprodukuje až 180 kg odpadu z obalov ročne, pričom Slováci rozhodne nie sú výnimkou. Podstatnú časť z tohto množstva predstavujú práve balenia z e-shopov. Podľa prieskumu spoločnosti Nielsen len za posledný mesiac nakupovalo online až 73 % z nás. Viac než polovica Slovenska potom v e-shopoch nakúpi minimálne 7-krát ročne.
Ak by EÚ ignorovala hrozby, ktoré vyplývajú z uvedených údajov, do roku 2030 by objem odpadu vyprodukovaný z obalov vzrástol o 19 %. Nové pravidlá preto zastavia používanie nadbytočných obalov alebo neúmerne veľkých krabíc, v ktorých je napríklad iba jeden malý kus oblečenia. Návrh nového nariadenia má zabezpečiť, aby sa do roku 2040 znížil odpad z obalov o 15 %. Už do roku 2030 však podľa neho budú musieť byť všetky používané obaly recyklovateľné.
Packeta už má riešenie, sprístupní ho všetkým e-shopom
„Každý z nás už niekedy dostal obrovskú krabicu, v ktorej bola ďalšia menšia, často ešte obalená bublinkovou fóliou. Nové pravidlá, ktoré navrhla Európska komisia, s takýmto niečím skoncujú. E-shopy však budú musieť zásadne zmeniť všetky svoje obalové materiály. Chceme im v tom pomôcť a ponúknuť im ideálne riešenie v podobe 100-percentne recyklovateľných krabíc, z ktorých si zákazník tovar jednoducho vyberie a následne takýto obal vráti priamo kuriérovi Packety,“ hovorí Jančo.
Packeta takéto balenia začala testovať už v auguste, a to v spolupráci s mobilným operátorom Telekom. Zákazníkom tak už objednané mobilné telefóny chodia v odolných krabiciach zo špeciálneho plne recyklovateľného materiálu Akylux namiesto toho, aby e-shop používal stále nové obalové materiály z klasického kartónu. Zákazník má možnosť doručovaný tovar od kuriéra prebrať, skontrolovať obsah zásielky a ekologický obal mu ihneď vrátiť. Od budúceho roka pribudne aj možnosť vrátenia takýchto obalov do ktoréhokoľvek výdajného miesta alebo Z-BOXu.
V rámci pilotného programu Packeta doručila už 839 balíkov v akyluxových obaloch, ktoré sú navyše odolné voči vode aj vlhkosti. Adresáti tiež ocenili výrazne jednoduchšie rozbaľovanie bez otravného rozrezávania lepiacich pások. Vracanie obalu priamo do rúk kuriéra tiež šetrí ich čas. Nemusia ho totiž sami separovať a nosiť do často preplnených zberných košov.
Podobné, hoci niekoľkonásobne väčšie krabice zo 100-percentne recyklovateľného materiálu od firmy Corplex Packeta už dnes zároveň využíva na transport viacerých menších zásielok smerujúcich na výdajné miesta a do Z-BOXov.
„Dáta z praxe nám ukazujú, že takáto krabica vydrží 40 až 100 transportov počas celého roka. Cítim, že máme povinnosť posúvať naše know-how ďalej a overené ekologickejšie balenia preto už začíname ponúkať aj ďalším e-shopom. Zatiaľ sa nám hlásia najmä tie, ktoré chcú čo najviac znižovať svoju uhlíkovú stopu, no pripravované európske pravidlá urobia podobné riešenia nevyhnutné pre prakticky všetky e-shopy. Som hrdý na to, že Packeta je opäť medzi prvými firmami, ktoré dokážu obchodníkom aj zákazníkom uľahčiť život a zároveň ďalej znižovať a minimalizovať vplyv celého logistického sektora na životné prostredie vďaka inovatívnym nápadom a riešeniam,“ uzatvára Jančo.