Autám so spaľovacím motorom pomaly odzváňa. Európska únia (EÚ) chce zakázať ich predaj už od roku 2035, hoci prvé obmedzenia začnú oveľa skôr. A zdá sa, že na zmenu sa postupne pripravuje aj Slovensko. Prvé mesto totiž zavedie zákaz vjazdu spaľovákom. Je ním Bratislava, píše portál HNonline.sk.
Prejsť na:
Naše hlavné mesto sa snaží byť slovenským priekopníkom v oblasti prechodu na udržateľnú dopravu, a to nielen tú mestskú, ale aj osobnú. Jednou zo stratégií, ako takúto budúcnosť dosiahnuť, je zavádzanie zón s obmedzenou dopravou vozidiel so spaľovacím motorom. Takýchto zón je viacero, pričom sa odlišujú tým, ako veľmi prísne sú ich limity. Konkrétne v prípade Bratislavy má ísť o bezemisné zóny, teda oblasti, kde nebude môcť jazdiť žiadne vozidlo produkujúce emisie.
O náznaku vzniku zákazu vjazdu spaľovákov do mesta sme ťa informovali už dávnejšie. Takýto zákaz má vyplývať z akčného plánu rozvoja elektromobility Ministerstva hospodárstva, ktorého cieľom je dosiahnuť vyššiu čistotu v mestských oblastiach. Tento plán je inšpirovaný najmä západnými krajinami, ktoré sa už dlhšie snažia o vyčistenie miest od škodlivých emisií produkovaných spaľovacími motormi.
Bratislava je odhodlaná, chce bezemisné zóny
Vznik bezemisných zón v Bratislave podporuje aj vedenie bratislavskej župy, píše Regióny.zoznam.sk. Juraj Droba, predseda Bratislavského samosprávneho kraja, tvrdí, že možné prínosy týchto zón zvažuje aj Matúš Vallo, primátor Bratislavy. „Ako poznám jeho hlavu, určite nad tým uvažuje. My ako župa ho budeme v tom podporovať,“ povedal Droba.
V súčasnosti sa Slovensko nachádza na spodných priečkach, čo sa týka prístup krajín EÚ k vytvoreniu nízkoemisných či bezemisných zón. Zaostávame dokonca aj za východnými krajinami a mestami, vrátane Bulharska, ktoré má zavedené takéto zóny v Sofii, ale aj Rumunska, ktoré ich má v mestách Bukurešť a Suceava.
Koniec znečisťovaniu
Bratislava má v úmysle tento trend zvrátiť. A rozhodne ide o dobrý a prospešný plán. Spaľováky totiž preukázateľne patria medzi najväčších znečisťovateľov ovzdušia a životného prostredia aké takého. A keďže v mestách je vysoká koncentrácia ľudí, znečistenému vzduchu sa ich vystavuje až alarmujúce množstvo.
Kedy presne by mohli bezemisné či nízkoemisné zóny v Bratislave vzniknúť, nevieme. Je však takmer isté, že sa ich v dočkáme už v dohľadnej budúcnosti.
Zmeny sa pritom nebudú týkať len osobnej dopravy, ale aj verejnej dopravy (MHD). Autobusy sú síce vnímané ako ekologickejšia forma dopravy v porovnaní s automobilmi, keďže dokážu previezť viac ľudí naraz, avšak rozhodne ich nemožno označiť za plne udržateľné. V tomto smere sa môžeme dočkať budúcnosti, v ktorej sa budeme po meste premávať v autobusoch na vodík alebo na elektrinu.