Meta, materská firma zastrešujúca Facebook, Instagram a ďalšie, je bez pochyby jedným z najväčších prevádzkarov sociálnych sietí na svete. Jej platformy, hoci nie všetky, vo veľkom využívajú aj Európania. Spoločnosť sa na ich území v minulosti preslávila viacerými kontroverznými rozhodnutiami a zákrokmi. A ako píše denník The New York Times, jedno také rozhodnutie zvažuje aj teraz. V dohľadnej dobe údajne môže v EÚ sprístupniť platené verzie sietí Facebook a Instagram, ktoré nebudú obsahovať reklamu.
Prejsť na:
Až traja ľudia, ktorí majú byť oboznámení s plánmi spoločnosti, tvrdia, že osoby platiace za Facebook a Instagram nebudú v aplikáciách vidieť reklamy. Tento zákrok vraj môže Mete pomôcť zmietnuť zo stola obavy o ochranu súkromia a hrozby kontrol zo strany európskych regulačných úradov, a to tak, že používateľom poskytne alternatívne verzie svojich služieb založených na reklame, ktoré sa opierajú o analýzu údajov používateľov.
Tieto osoby ďalej uviedli, že platené verzie nebudú náhradou za bezplatné verzie. Platformy budú v podobe, ako ich poznáme dnes, fungovať aj naďalej. Žiaľ, možnú cenu spoplatnenej verzie Facebooku a Instagramu nateraz neuviedli.
Meta a reklamy: Platený Facebook a Instagram?
Reklamy sú pre spoločnosť Meta kľúčové. Práve tie jej totiž umožňujú poskytovať bezplatný prístup k svojim sociálnym sieťam. Prostredníctvom reklám ponúka firmám a podobným subjektom oslovovať cieľové publikum, z čoho môžu generovať nemalé tržby. A samozrejme, Meta si z týchto tržieb berie určitú províziu tým, že si za zverejnenie inzercie pýta poplatok.
Ak by sociálne siete nemali reklamy, nemali by ako generovať finančné prostriedky potrebné na ich údržbu. Je teda celkom pochopiteľné, že sociálne siete bez reklám de facto musia byť spoplatnené. S podobnou praktikou sa už dlhšie môžeme stretávať napríklad na YouTube.
Digitálny trh sa mení
Táto správa prichádza relatívne krátko po tom, čo na území EÚ skončila lehota, do ktorej sa muselo až 19 svetoznámych online platforiem podvoliť novým nariadeniam aktu o digitálnych službách (DSA). Cieľom tohto aktu je zvýšenie bezpečnosti a posilnenie ochrany používateľov internetu, resp. regulovať internetový obsah. Medzi týmito platformami sa nachádza aj Facebook a Instagram.
Meta sa pritom ešte v júli stala terčom vyšetrovania najvyššieho súdu EÚ. Spoločnosti zakázal kombinovať údaje zozbierané o používateľoch na svojich platformách, ako aj z externých webových stránok a aplikácií, pokiaľ jej k tomu používatelia neudelili výslovný súhlas.
V januári tohto roku dokonca dostala od írskych regulačných orgánov pokutu vo výške 390 miliónov eur za to, že nútila používateľov akceptovať personalizované reklamy ako podmienky pre používanie Facebooku.
Lepšia hospodárska súťaž
Do budúceho roka na území EÚ nadobudne účinnosť aj zákon, ktorý donúti veľké technologické firmy k zmene svojich obchodných praktík. Cieľom tohto zákona má byť podpora hospodárskej súťaže a očakáva sa, že bude mať veľké dôsledky. Napríklad Apple zrejme bude musieť kvôli tomuto zákonu v rámci svojich zariadení umožniť používateľom sťahovanie aplikácií aj mimo oficiálny obchod App Store.