Jedným z popredných projektov spoločnosti Meta je vývoj metaverse. Ide o akýsi virtuálny vesmír, v ktorom môžu ľudia vzájomne komunikovať prostredníctvom avatarov, do ktorých úlohy sa vžijú cez VR headset. Reálne by sme tak mohli zažívať „fyzický kontakt“ aj s osobami, ktoré sú od nás vzdialené cez pol sveta. Úmysel je to pekný a pre metaverse sa nejaké to využitie rozhodne nájde. Doterajšie ukážky sa však stretli skôr s kritikou, ako obdivom, a to najmä kvôli grafickému spracovaniu.
Prejsť na:
Ako však píše server Futurism, Meta poriadne zamakala. Vo štvrtok to dokázal podcaster Lex Fridman, ktorý zverejnil niečo, čo nazýva vôbec „prvým rozhovorom v metaverse“. Tento rozhovor bol vedený s Markom Zuckerbergom, generálnym riaditeľom Meta, a to prostredníctvom nových avatarov. Noví sú po vizuálnej stránke, ktorá sa od prvých ukážok zmenila na nepoznanie.
Spočiatku nám boli ukazovaní avatari, ktorí vyzerali, ako keby boli vystrihnutí zo starej hry pre konzolu Wii. Po novom vyzerajú oveľa lepšie. Označiť ich možno za fotorealistické klony, ktoré vychádzajú z údajov nazbieraných skenovaním tváre používateľa. A čo navyše, náhlavná súprava po nasadení monitoruje výraz tváre používateľa, pričom tento výraz sa následne v reálnom čase premieta do 3D avatara.
Je tu veľké „ale“
Samozrejme, nová technológia vykresľovania avatarov je celkom náročná, a teda si vyžaduje schopnejší (a drahší hardvér). Aj napriek tomu však komunita takúto zmenu uvíta.
Je tu však ešte jeden háčik. Avatari, ktorých možno vidieť pri sledovaní rozhovoru, boli vytvorené prostredníctvom najmodernejšieho systému skenovania, pričom proces ich tvorby trval niekoľko hodín a vyžadoval si stovky kamier. A úprimne, bežný spotrebiteľ toľko kamier doma určite nemá.
Zuckerberg poukazuje na budúcnosť, v ktorej si budeme našu tvár pre účely metaverse skenovať cez smartfón. V takomto prípade však treba rátať s možnosťou, že vizuálna kvalita avatarov nebude taká skvelá, ako môžeme vidieť v rozhovore.
Stále len začiatok dlhej cesty
Tak či onak, je potešujúce vidieť, že Meta to s metaverse nevzdáva. Nezlepšila sa pritom len vizuálna stránka, ale aj funkčná. Rozhovor bol síce realizovaný na diaľku, no vyzeral celkom realisticky a plnohodnotne. „Jednoduché máme pocit, akoby sme boli v jednej a istej miestnosti. Toto je naozaj tá najneuveriteľnejšia vec, akú som kedy videl,“ povedal Fridman.
Žiaľ, vydanie metaverse pre komerčné použitie zrejme potrvá ešte niekoľko rokov. Predsa len tomu nie je tak dávno, čo sme sa dočkali prvých demonštrácií. Toto pritom nie je len tak nejaká novinka, ktorej vývoj trvá chvíľku. Ak chce Meta dodať reálne pôsobiaci virtuálny vesmír, bude musieť absolvovať ešte veľmi dlhú cestu plnú optimalizácií a kalibrácií. Musí pritom brať dbať na to, aby sa mohli používatelia do metaverza dostať za čo najnižšiu cenu – teda za cenu VR headsetu.