CME, prevádzkovateľ televízie Markíza, sa v posledných mesiacoch stal predmetom mnohých kontroverzií. Len nedávno sme ťa informovali, že skupina čelí podozreniu zo zámerného utvárania monopolu, a teda poškodzovania hospodárskej súťaže. Žiaľ, pri tom to nekončí. Po novom sa rozhodla, že v rámci svojho archívu zakáže pretáčanie reklám. A ako píše portál Živé.sk, reakcia operátorov na seba nenechala dlho čakať.
Prejsť na:
O tejto skutočnosti sme pôvodne vydali článok koncom augusta. Ak neviete, o čo ide – Markíza plánuje od budúceho roka zakázať pretáčanie reklamy v televíznych archívoch operátorov. Konkrétne by mala zmena platiť od 1. februára 2024.
Dá sa povedať, že tento krok zo strany Markízy bol len otázkou času. Už dlhšie má totiž v zmluvách s viacerými operátormi zmienenú klauzulu týkajúcu sa zakázania reklám v rámci svojich kanálov v televíznych archívoch. Doposiaľ plnenie tejto klauzuly nevymáhala, po novom sa to však zmení.
Operátori reagujú, mnohí s rozhodnutím nesúhlasia
Portál následne oslovil viacerých slovenských operátorov so žiadosťou o komentár. Niekoľko z nich tejto žiadosti vyhovelo. A ich reakcia?
Možno povedať, že veľká časť operátorov rozhodnutie Markízy kritizuje. A dá sa to pochopiť, keďže zákaz pretáčania reklám nepochybne rozhnevá mnohých zákazníkov, čo sa môže pretaviť do zníženej sledovanosti služieb.
Do tejto skupiny patrí napríklad 4ka, ktorá ho považuje za nešťastný krok, ktorý môže uškodiť zákazníkom. S ohliadnutím sa na nedávny nátlak na vyradenie českých staníc dodáva, že vyššia sledovanosť a vyšší zisk ide úkor zákazníckej skúsenosti a kvality. Možnosť pretáčať reklamy v archíve považuje za kľúčovú súčasť služby.
4ka napokon načrtla, že eventuálne môže archív kanálov Markízy úplne vypnúť.
Podobnú reakciu majú aj iní operátori. Napríklad LepšiaTV rozhodnutie CME považuje za krok, ktorý uškodí zážitku zo sledovania modernej TV. Podľa operátora môže dokonca viesť aj k tomu, že časť terajších zákazníkov prejde naspäť k bezplatnej TV cez anténu.
Do tretice odpor voči rozhodnutiu prejavil aj operátor Satro. Ten tvrdí, že v jeho dôsledku hrozí strata divákov. Zákaz síce implementuje, no ak zistí, že prináša skôr škodu ako úžitok, zrejme ho zruší.
Niektorí príliš nenamietajú
Nie všetci však okamžite zaujali odmietavý postoj. Napríklad Canal+ tvrdí, že je čisto na vysielateľoch, ako narábajú so svojim obsahom, a že je pripravená zákaz pretáčania reklám v TV archíve obmedziť.
Prečo to vlastne Markíza chce?
Ako sa vraví, za všetkým hľadaj peniaze. A ani najnovšie rozhodnutie Markízy nie je výnimkou. CME dúfa, že zákazom pretáčania reklám sa zvýši ich sledovanosť, čo povedie k vyšším a stabilnejším príjmom z inzercie. Stratégia je to celkom zaujímavá, nakoľko diváci obecne nie sú veľkými fanúšikmi reklám. Práveže je celkom možné, že sledovanosť archívov v dôsledku zákazu poklesne, čím poklesne aj sledovanosť reklám, a teda aj príjmov z nich pre Markízu.