Smartfónom sa už dlhšie nedarí tak úspešne, akoby si ich výrobcovia priali. A žiaľ, inak tomu nebolo ani v priebehu druhej štvrtiny 2023. Podľa údajov spoločnosti Canalys trh so smartfónmi v tomto období zaznamenal medziročný pokles o približne 10 %. Prepad predaja hlásia všetky popredné spoločnosti.
Celkovo sa v druhom štvrťroku 2023 predalo 258,2 milióna smartfónov, čo je o 10 % menej ako v rovnakom období v minulom roku. Z hľadiska podielu firiem dominoval Samsung, ktorému sa podarilo expedovať približne 53 miliónov smartfónov. Na druhom mieste skončil Apple so 43 miliónmi expedovaných modelov. Bronzovú medailu si na krk nasadilo Xiaomi, ktoré predalo 33,2 milióna kusov.
Takto zlé výsledky majú podľa analytikov viacero príčin. Druhý kvartál zvyčajne býva pre výrobcov suchou sezónou, nakoľko počas tohto obdobia vychádza málo nových zariadení. Pod červené čísla sa však rozhodne podpísala aj zložitá ekonomická situácia na mnohých prominentných trhoch, ktorá sa pretavuje do zníženého dopytu a tým pádom zúžených zásob, ktoré výrobcovia držia vo svojich skladoch.
Samsung si to odskákal naplno, vykázal rekordne slabé výsledky
Pokles dopytu pocítil predovšetkým Samsung, ktorý v druhom kvartáli vykázal tržby vo výške 66,01 bilióna wonov (42,8 miliardy eur), čo predstavuje zhruba 22-percentný medziročný pokles. Čistý zisk dosiahol len 0,6 bilióna wonov (427 miliónov eur), čo je 95-percentný medziročný pokles a zároveň najslabší výsledok za posledných 14 rokov. Naposledy tržby Samsungu takto klesli v prvom kvartáli 2009.
Žiaľ, výrobcovia nemajú jednoznačné východisko. Kvôli zhoršenej ekonomickej situácii sú ľudia so svojimi financiami ostražitejší. Netreba však zabúdať na to, že aktuálny stav ekonomiky priamo ovplyvňuje aj výrobcov, ktorí sú de facto nútení dvíhať ceny svojich produktov. To vedie k ďalšiemu zníženiu dopytu, a teda ďalšiemu zníženiu predaja.
Podiely firiem klesli o dvojciferné percentá
Samsung to v posledných mesiacoch schytal naplno, no aj napriek tomu sa mu podarilo udržať si pozíciu najväčšieho výrobcu smartfónov. V druhom kvartáli predal 53 milióna smartfónov, čím si zaistil 21-precentný podiel na trhu. Z hľadiska objemu predaja však ide až o 14-percentný pokles, čo rozhodne nie je málo.
Apple, ktorý skončil na druhom mieste, predal 43 milióna smartfónov a zabezpečil si 17-percentný trhový podiel. V tomto prípade ide o zhruba 13-percentný medziročný pokles. Xiaomi sa v sledovanom období podarilo expedovať 33,2 milióna modelov, čo je až o 16 % menej v porovnaní s predošlým rokom.
Situácia sa môže zlepšiť v nasledujúcich troch mesiacoch, nakoľko jeseň je na nové zariadenia celkom bohatá. Samsungu môže aspoň mierne pomôcť predstavenie Galaxy S23 FE, Apple zase uvedenie nového radu iPhone 15.