O tom, že Európska únia smeruje k uhlíkovej neutralite, niet pochýb. Zákaz predaja vozidiel na tradičný pohon po roku 2035 a snaha predávať čo najviac elektromobilov sú len malé ukážky toho, čo nás čaká. Týka sa to aj štátnych inštitúcií, akou je aj Slovenská pošta. Tá nedávno informovala o obmieňaní vozového parku a kupuje celkovo 118 nových ľahkých úžitkových áut. V rámci nich musí povinne nakúpiť aj elektromobily, inak by nesplnila predpísané kvóty.
Slovenská pošta podobne, ako ďalšie inštitúcie, vo veľkom elektrifikuje. Vyplýva to z informácií Ministerstva dopravy. „Pre kúpu ekologických áut sme sa rozhodli pre plnenie zelenej kvóty, teda pre potrebu určitého počtu elektromobilov vo fleete,“ povedal Ľubomír Mindek, generálny riaditeľ pošty.
Aj napriek povinnému nákupu elektromobilov vidí pošta aj výhody. „V neposlednom rade aj pre snahu Slovenskej pošty prispieť k znižovaniu emisií vypúšťaných do ovzdušia,“ dodal Mindek.
Na Slovenskú poštu sa vzťahuje Smernica Európskeho parlamentu a Rady EÚ, ktorú schválilo aj Slovensko. Štátne inštitúcie podľa smernice musia elektromobily pri kúpe nových vozidiel tvoriť aspoň 22 % zo všetkých kusov.
Za 1 elektromobil zaplatí 50-tisíc eur bez DPH
Slovenská pošta tak nakúpi 37 nových elektrických dodávok Peugeot Expert Furgon Premium Electric L3H1 s maximálnym výkonom 100 kW a 50 kWh trakčnou batériou. Za jeden kus zaplatí 48 915 eur bez DPH, pričom na jedno nabitie vedia dodávky prejsť 215 kilometrov. Reálne však pravdepodobne menej.
Stretávať ich začnete v týchto mestách:
- Bratislava
- Banská Bystrica
- Košice
- Žilina
- Považská Bystrica
- Liptovský Mikuláš
- Prievidza
- Lučenec
- Prešov
- Svidník
- Stropkov
- Gelnica
- Rožňava
- Vranov nad Topľou
- Trebišov
Nové elektrické dodávky prichádzajú aj s predplateným servisom po dobu 6 rokov alebo do nájazdu 120 000 kilometrov. Súčasťou je aj dodávka všetkých potrebných náplní a náhradných dielcov predpísaných výrobcom, ako aj súvisiace práce s tým spojené.