Hoci ekonomická situácia na Slovensku momentálne nie je úplne priaznivá, obraty e-shopov, ktoré u nás pôsobia, naberajú na ziskoch. Podľa údajov Shoptet sa e-commerce, resp. nakupovanie online, v prvom polroku 2023 vyvíjal oveľa lepšie ako v tom minulom, uvádza tlačová správa.
„Zatiaľ čo prvý polrok 2022 mali e-shopy na Shoptete obrat približne 130 miliónov eur, za prvý polrok 2023 dosiahli vyše 166 miliónov. Tento nárast predstavuje 28 %, takže výrazne prevyšuje aj infláciu,“ vysvetľuje Ivo Mrena, Country Lead pre Slovensko v spoločnosti Shoptet. Tá len v rámci Slovenska zastrešuje viac ako 5 000 online obchodov.
Rastúce tržby e-shopov logicky znamenajú, že rastie aj záujem Slovákov o nakupovanie cez internet. Zatiaľ čo v porovnaní prvej polovice medzi rokmi 2021 a 2022 bol rozdiel v objeme objednávok minimálny, v roku 2023 možno hovoriť o raste až o 36 %.
Prekvapivo, približne len 1 z 5 nakupujúcich je pri objednávaní tovaru registrovaný. „Registrácia je pre zákazníkov stále tak trochu „otrava“. Často si neuvedomujú jej prínos pri samotnom nákupe – napríklad, že nemusia nanovo vypĺňať nové údaje, alebo že majú lepší prehľad aj o predchádzajúcich objednávkach. Registrovaným používateľom môže obchodník ponúknuť aj špeciálne akcie,“ konštatuje Mrena.
Čo nakupujú Slováci najčastejšie?
Čo sa týka segmentového rozdelenia, Slováci najčastejšie nakupujú produkty z kategórií pre zábavu. Zákazníci si často objednávajú spoločenské hry pre rôzne vekové kategórie, modely na skladanie, ako sú autá či lietadlá, ale aj hobby výrobky a darčeky.
„Príčin tohto rastu môže byť viacero. Druhý štvrťrok 2022 bol pre tento segment náročnejší, keďže sa začala vojna na Ukrajine. Úlohu však paradoxne môže zohrávať aj snaha ľudí ušetriť. Namiesto kina, reštaurácie či zábavného parku sa radšej zabavia doma a lacnejšie,“ hovorí Mrena.
Zvýšený záujem (aspoň čo sa týka nežnejšieho pohlavia), javíme aj o kozmetiku a parfumy. „Pri nich zohráva značnú úlohu cena, ktorú si kupujúci najjednoduchšie porovnávajú online,“ vysvetľuje Mrena. Taktiež stúpa popularita menších e-shopov a značiek, ktoré často predávajú špecifickú kozmetiku, napríklad kozmetiku vyrobenú na Slovensku či vyrobenú výhradne z prírodných zložiek.
Ďalej čoraz viac nakupujeme tovar spätý s hudbou a filmom, ako sú napríklad hudobné nástroje či dokonca aj vinylové platne, ale aj klenoty, hodinky, elektroniku či erotické pomôcky.
Naopak, v roku 2023 klesol dopyt online nakupujúcich po zberateľských predmetoch. V porovnaní s druhým štvrťrokom 2022 klesol obrat v tomto segmente približne o polovicu. „Ľudia zrejme chceli minulý rok aj týmto spôsobom ochrániť svoje úspory pred rekordnou infláciou, ktorá už dnes postupne klesá,“ myslí si Mrena.
Daj si pozor, nie všetky e-shopy sú čestné
Na Slovensku dnes funguje mnoho spoľahlivých e-shopov so širokým sortimentom tovaru. Neplatí to však pre všetky. V súvislosti s rastúcim objemom nakupovania online si ťa dovoľujeme upozorniť, že na Slovensku funguje aj nemálo podvodných e-shopov, ktoré majú tendenciu svojich zákazníkov klamať a navádzať. Zoznam rizikových obchodov, ktorý zostavila Slovenská obchodná inšpekcia, vyzerá nasledovne:
- Bonky.sk
- Suprisimo.sk
- Booho.sk
- Finlando.sk
- Rayray.sk
- Fashy.sk
- Gigastore.sk
- Zozu.sk
- Lunzo.sk
- Shopolo.sk
- Huglo.sk
- Alabo.sk
- Mobiluj.sk
- Eleganceshop.sk
- Viagogo.sk
- Chyza.sk
- Rajpradla.sk
- Zasielkonos.sk
- Fashionline.com
- Jordanshoes.com
- Moletka.eu
- Svet-siat.eu
- Vip-moda.eu
- Perfektna.sk
- Kociky-leja.sk
- Elekroeldo.sk
- Sunsea.sk