Nástup elektromobilov podnecuje širokú škálu rozsiahlych zmien. Jednotlivé krajiny posilňujú svoju nabíjaciu infraštruktúru a taktiež vytvárajú plány dotácií na kúpu elektrických vozidiel pre svojich občanov. Zmenám sa však musia prispôsobiť aj súkromné subjekty, a to predovšetkým čerpacie stanice. Elektromobilom totiž naftu ani benzín netreba, čo vyvoláva otázku, ako sa jednotlivé siete čerpacích staníc postavia k novej ére elektromobility.
Prejsť na:
Poniektoré z nich už zostavujú prvé plány, pričom do tejto skupiny spadajú aj prevádzkovatelia sietí čerpacích staníc Shell a Aral, píše nemecký portál EFAHRER.com.
Aral skombinuje nabíjanie s nakupovaním
Spoločnosť Aral si svoje prežitie v budúcnosti chce zaistiť dvoma spôsobmi. Prvým spôsobom je rozšírenie nabíjacích staníc pre elektromobily, druhým posilnenie spolupráce s firmou Rewe To Go, ktorá prevádzkuje sieť predajní s potravinami.
Aral si je očividne plne vedomý rizika, ktoré plynie z neprispôsobeniu sa novej ére pod vládou elektromobilov. „Od roku 2019 klesla spotreba pohonných látok v Nemecku približne o 8 %,“ ozrejmil Achim Bothe, riaditeľ spoločnosti Aral pre denník Handelsblatt. Dodáva pritom, že tento trend s postupným vyraďovaním spaľovákov v nasledujúcich rokoch ešte väčšmi naberie na intenzite.
Taktiež tvrdí, že Aral na prispôsobenie sa novým podmienkam Európskej únie (EÚ) vynakladá nemalé finančné prostriedky. Do konca roka 2025 má spoločnosť investovať približne 100 miliónov eur do rozšírenia infraštruktúry nabíjacích staníc, pričom celkovo plánuje prevádzkovať 5 000 nabíjacích bodov. V súčasnosti prevádzkuje okolo 240 staníc s 1 600 nabíjacími miestami. Konkrétne do konca tohto roka chce pridať aspoň 1 400 takýchto miest.
Aral sa má zameriavať predovšetkým na stanice s rýchlym nabíjaním, čím sa snaží odlíšiť od konkurencie. Okrem toho plánuje na veľkú časť staníc umiestniť predajne Rewe To Go, v ktorých budú môcť zákazníci nakupovať potraviny, zatiaľ čo čakajú na nabitie svojho vozidla. Ide o dobre premyslenú stratégiu, keďže ako z nabíjania, tak aj z nakupovania bude Aral generovať nemalé tržby.
Shell chce viac nabíjačiek, ale aj biokvapalný plyn a vodík
Aral však nie je jediným prevádzkovateľom čerpacích staníc, ktorý v súvislosti s novými pravidlami EÚ mení svoju stratégiu. Ako sme spomenuli vyššie, veľké zmeny chystá aj spoločnosť Shell.
Tá dokonca ide ešte o krok ďalej. V mestských oblastiach chce vybudovať tzv. centrá mobility, ktoré budú určené špeciálne pre elektrické vozidlá, čo znamená, že v nich nebudú žiadne tradičné čerpačky, ale len nabíjačky. Na doterajších čerpacích staniciach má rozšíriť sortiment ponúkaných produktov o biokvapalný zemný plyn a vodík.
To celkom dáva zmysel, nakoľko tvrdenie, že EÚ od roku 2035 zakáže predaj všetkých vozidiel so spaľovacím motorom, nie je úplne správne. EÚ konkrétne prikazuje, aby bol od uvedeného roku povolený predaj vozidiel s nulovými emisiami. To nutne neznamená len elektromobily. Predávať sa budú môcť aj vozidlá bez elektrického motoru, avšak len ak preukážu, že neprodukujú emisie.
Tu sa otvára priestor pre tzv- e-palivá či iné formy palív, ktoré sú bezemisné. V minulosti sme napr. mohli vidieť nápady na vozidlá, ktorých palivo síce produkuje emisie, no výrobou tohto paliva sa emisie spotrebúvajú.