Je to už niekoľko týždňov, čo Meta pod vedením Marka Zuckerberga predstavila novú sociálnu sieť Threads. De facto ide o napodobeninu Twitteru, ktorá je úzko prepojená s Instagramom. Nová platforma sa takmer okamžite tešila ohromnej popularite, a to aj napriek tomu, že nebola dostupná na pôde Európskej únie (EÚ). A žiaľ, dostupná u nás nie je ani dnes. Prečo tomu tak je vysvetľuje portál The Verge.
Prejsť na:
Threads sa do týždňa po svojom debute pýšila až 100 miliónmi aktívnych používateľov z celého sveta, teda okrem Európy. Vydanie aplikácie v rámci EÚ zdržalo niečo, čo Christine Pai, hovorkyňa spoločnosti Meta, označila za „nadchádzajúcu regulačnú neistotu“. Odkazovala tým na zákon EÚ o digitálnych trhoch.
Viaceré technické firmy a ľudia spochybňujúci regulácie sú toho názoru, že zákon brzdí inovácie tým, že vyžaduje príliš náročnú ochranu spotrebiteľov. EÚ si však stojí za tým, že maximálna ochrana spotrebiteľov je nevyhnutná, hoci to niektorým firmám nemusí sedieť. Threads pritom nie je jedinou sieťou, ktorá má v EÚ problémy. Už dávnejšie viaceré vlády členských štátov zaviedli opatrenia voči čínskej sieti TikTok, a to z podozrenia napojenia na čínsku vládu.
Threads a jej komplikácie s debutom
Threads mala pôvodne debutovať o čosi skôr. Špekuluje sa, že oneskorený debut zapríčinila práve legislatíva EÚ, hoci Meta túto teóriu odmieta. Rozhovory so šéfom Instagramu Adamom Mosserim však jej argumenty veľmi nepodporujú. On sám totiž naznačil, že za oneskorenie môže zákon o digitálnych trhoch.
Nariadenie o ochrane spotrebiteľov, ktoré bolo prijaté minulý rok, obsahuje množstvo regulácií, ktorých zámerom má byť obmedzovanie spoločností definovaných ako „strážcovia“. Ide o firmy, ktoré dosiahli určitý objem používateľskej základne a hranicu trhovej kapitalizácie. Konkrétne ich má nariadenie obmedzovať v tom, aby nezneužívali svojho postavenia na trhu.
Zjednodušene povedané, EÚ na Threads vadí predovšetkým to, koľko informácií zbiera o svojich používateľoch, ako aj to, akým spôsobom ich zbiera. A hoci Meta nejaví ktovieaký zármutok nad tým, že jej nová sieť nemohla a nemôže byť spustená na pôde EÚ, zjavne robí maximum pre to, aby sa to zmenilo.
Transparentné údaje
Predsa len, viaceré služby Mety, ako je Facebook, Instagram či WhatsApp, majú v Európe milióny priaznivcov. A nepochybne by sa nemalej popularite tešila aj nová sieť Threads. Predsa len, čím viac ľudí sieť používa, tým viac ľudí uvidí reklamu, a teda tým viac dokáže sieť zarobiť. Samozrejme, toto nie je jediný motivačný faktor.
Čo sa týka spôsobu zbierania údajov, zdá sa, že EÚ chce, aby boli dáta zbierané sieťou Threads transparentné a ľahko trasovateľné. Aj na tom má Meta aktuálne pracovať. „Nejde len o zverejňovanie informácií a súhlas. Ide aj o overenie, či nedochádza k úniku údajov,“ uviedol Mosseri pre denník The New York Times. „Musíte zaviesť procesy a technológie, ktoré zaručia, že všetko, čo poviete, môžete overiť.“
„Zákaz“ cielenej reklamy
Zákon o digitálnych trhoch bráni veľkým korporátom, ako je Meta, aby bez súhlasu používateľa opätovne používali jeho či jej osobné údaje, konkrétne v súvislosti s cielenou reklamou. Vlastné zásady ochrany osobných údajov spoločnosti pritom uvádzajú, že firma zhromažďuje a používa informácie vo svojich produktoch na zobrazovanie reklám používateľom.
Mete veľmi nepomáha ani App Store, kde sa uvádza, že sieť Threads by mohla zhromažďovať širokú škálu citlivých údajov o zdraví a polohe, ale aj o kontaktoch či histórii vyhľadávania.
Výhodný mechanizmus
Cielená reklama však nie je jediným problémom, ktorý bráni Threads v debute na území EÚ. Problémom sa zdá byť aj nutnosť prepojenia konta s profilom na Instagrame. Meta totiž môže sledovať čerstvých používateľov Threads pomocou údajov, ktoré predtým zozbierala z ich aktivity na Instagrame.
Koniec koncov…
Ak by sme to mali zosumarizovať, EÚ má problém predovšetkým s tým, ako Meta zaobchádza s údajmi používateľov Threads. Zrejme by bola najradšej, aby Meta zbierala čo najmenej údajov a aby boli čo najtransparentnejšie, ľahko trasovateľné a nezneužívané na cielenú reklamu.
Aby mohla u nás Threads debutovať, bude sa musieť podvoliť. Či sa tak stane, nemožno povedať s istotou. Rozhodne je to však vysoko pravdepodobné, nakoľko jej každým dňom uniká veľké množstvo používateľov.