Nakupovanie na e-shopoch je dnes bežnou súčasťou našich životov. Mnohé takéto nákupy sa zaobídu bez komplikácií, no tu a tam nastane prípad, kedy si objednávajúci zásielku z určitého dôvodu neprevezme. Ak patríš do tejto skupiny, tento článok je presne pre teba. Málokto totiž vie, že neprevzatie zásielky bez riadneho uvedomenia druhej strany môže viesť k zbytočným poplatkom, píše portál Peniaze.sk.
Potvrdením objednávky na e-shope sa uzatvára kúpna zmluva, ktorá má svoj stanovený priebeh. Tým, že si objednávajúci zásielku neprevezme, sa proces prerušuje, no nie riadnym spôsobom. Ide totiž o odstúpenie od kúpnej zmluvy bez uvedomenia druhej strany, čo znamená, že zmluva je aj naďalej záväzná. Inými slovami, kupujúci je stále povinný objednanú zásielku prevziať a zaplatiť za ňu stanovenú sumu.
Keď si objednávajúci túto povinnosť nesplní, resp. neprevezme objednanú zásielku, obchodník si môže nárokovať náklady súvisiace so zmareným doručovaním tovaru. Taktiež môžu od zákazníka požadovať poplatok za uskladnenie včas neprevzatej veci.
Tieto poplatky síce nedosahujú ktovieakých závratných výšok, no opakované nereagovanie na výzvy obchodníka, resp. neplatenie dlhov, môže viesť k úrokom z omeškania, ktoré sa po čase vedia vyšplhať na nemalé sumy. Rovnako netreba zabúdať na právo obchodníka podať žalobu.
Takéto prípady nie sú zrovna ojedinelé, čo je dôvod, prečo mal* tohto mesiaca nadobúda účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa. Ten okrem iného novelizuje ustanovenia Občianskeho zákonníka týkajúce sa spotrebiteľských kúpnych zmlúv.
Kedy možno od zmluvy odstúpiť?
Keď si zákazník objedná tovar cez e-shop, medzi ním a obchodníkom vznikne kúpna zmluva uzatvorená na diaľku. Ak si obchodník splní všetky svoje povinnosti, zákazník bude aj naďalej môcť od zmluvy odstúpiť bez udania dôvodu. Musí však spĺňať nasledovné požiadavky:
- Odstúpenie nastane do 14 dní odo dňa prevzatia zásielky. Lehota sa považuje za zachovanú, ak oznámenie o odstúpení bude obchodníkovi odoslané najneskôr v posledný deň lehoty.
- 14-dňová lehota začína plynúť v okamihu, keď:
- Zákazník prevezme všetky časti objednaného tovaru;
- Zákazník prevezme tovar, ktorý bol odoslaný ako posledný, pokiaľ sa tovary objednané v jednej objednávke dodávajú oddelene;
- Zákazník prevezme posledný diel alebo posledný kus tovaru pozostávajúceho z viacerých dielov alebo kusov
- Zákazník prevezme prvý dodaný tovar, pokiaľ sa má tovar dodávať opakovane počas určitej doby.
- Pre vylúčenie pochybnosti zákon výslovne stanoví, že od zmluvy uzavretej na diaľku, ktorej predmetom je dodanie tovaru, môže zákazník odstúpiť aj pred začatím plynutia lehoty na odstúpenie (aj pred prevzatím tovaru).
Stále platí, že o odstúpení od kúpnej zmluvy je zákazník obchodníka povinný riadne informovať, a to napríklad oznámením v listinnej podobe alebo formou zápisu v inom trvanlivom médiu. Obchodníci pre tieto účely môžu zasielať vzorový formulár.
V prípade, že bola kúpna zmluva uzatvorená ústne, postačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie, v ktorom zákazník vyjadrí žiadosť od danej zmluvy odstúpiť.
Aké poplatky hrozia?
Neoznámenie odstúpenia od kúpnej zmluvy, ako už bolo spomenuté vyššie, môže viesť k požadovaniu úhrady niekoľkých poplatkov (zo strany obchodníka). Ak zákazník tovar prevezme a následne odstúpi bez udania dôvodu, musí tovar vrátiť do 14 dní. V prípade odstúpenia môže zákazník uhrádzať:
- Náklady na vrátenie tovaru (neplatí v prípade, že e-shop na túto povinnosť riadne neupozorní pred uzavretím kúpnej zmluvy);
- Rozdiel medzi cenou najlacnejšieho bežného spôsobu dodania ponúkaného e-shopom a iným spôsobom dodania tovaru;
- Zníženie hodnoty vzniknutej v dôsledku neprimeraného zaobchádzania.
Pri ktorých tovaroch nemožno odstúpiť bez udania dôvodu?
Napokon netreba zabúdať na zmluvy, pri ktorých odstúpenie bez udania dôvodu nie je možné. Tieto zmluvy sa vzťahujú na:
- Tovar vyrobený podľa udanej špecifikácie alebo na mieru;
- Tovar podliehajúci rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze;
- Tovar uzavretý v ochrannom obale a nie je vhodné ho vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov, ak bol ochranný obal po dodaní porušený;
- Tovar, ktorý vzhľadom na svoju povahu môže byť po dodaní neoddeliteľne zmiešaný s iným tovarom.
*Prezidentka SR Zuzana Čaputová tento zákon vetovala, kvôli čomu sa bude jeho účinnosť posúvať.