Používaniu smartfónov v prostredí škôl môže v budúcnosti definitívne odzvoniť. UNESCO totiž vo svojej novej správe o postavení technológií vo vzdelávaní vyzýva edukačné inštitúcie k tomu, aby študentom vo svojich priestoroch obmedzili či zakázali prístup k mobilným telefónom, prípadne iným komunikačným technológiám. Tvrdí pritom, že technológie by mali byť používané ako pomocný nástroj, nie prioritný.
Smartfóny pre študentov podľa UNESCO predstavujú viacero rizík. Jedným z nich je napríklad zneužívanie údajov. Manos Antoninis z UNESCO v rozhovore pre UN News prehlásil, že približne len 16 % krajín zákonom zaručuje súkromie údajov v triedach.
„Vieme, že obrovské množstvo údajov sa používa bez príslušnej regulácie, takže tieto údaje sa nakoniec používajú na iné ako vzdelávacie účely,“ stojí v správe UNESCO. „A to je porušenie práv, ktoré treba regulovať.“
Nie všetci majú rovnaké možnosti
Správa ďalej poukazuje na rozdiely vytvárané digitálnym vzdelávaním. Opiera sa predovšetkým o pandémiu COVID-19, počas ktorej sa pol miliarde študentom po celom svete nedostalo adekvátneho vzdelávania z dôvodu prechodu na online vyučovanie. Tento prechod jasne vyzdvihol nerovnováhu v dostupnosti online zdrojov medzi jednotlivými regiónmi. Zatiaľ čo v USA a Európe je takýchto zdrojov dostatok, v menej vyspelých lokalitách bol prístup výrazne obmedzený, resp. nedostačujúci.
Je nutné podotknúť, že UNESCO nebojkotuje technológie ako také. V digitálnych technológiách vidí obrovský potenciál, no zdôrazňuje dôležitosť ich adekvátnej regulácie.
Regulácia je nevyhnutná
„Digitálna revolúcia v sebe skrýva nesmierny potenciál, ale tak ako zazneli varovania, ako by sa mala regulovať v spoločnosti, podobnú pozornosť treba venovať aj spôsobu jej využívania vo vzdelávaní,“ hovorí Audrey Azoulayová, generálna riaditeľka UNESCO. „Jej používanie musí slúžiť na zlepšenie študijných skúseností a na blaho študentov a učiteľov, nie na ich poškodenie.“
UNESCO žiada, aby technológie vo vzdelávaní študentov nezohrávali ako jediné prioritnú úlohu. Podľa organizácie je potrebné, aby sa deti naučili žiť s technológiami, ale aj bez nich. Aby si z dostupných informácií brali to, čo potrebujú, a ignorovali to, čo nepotrebujú. Aby technológie podporovali, ale nikdy nenahrádzali ľudské interakcie pri vyučovaní a učení.
Úplný zákaz nie je jediným riešením
Úplný zákaz telefónov teda nemusí byť jediným riešením. Výrazne pomôcť môže aj len čiastočné obmedzenie ich používania v priestoroch vzdelávacích inštitúcií. Deti by podľa UNESCO mali vedieť fungovať aj bez prístupu k moderným technológiám. Mali by vedieť myslieť a konať samé za seba, bez toho, aby žiadali o pomoc internet.
Na záver je potrebné dodať, že UNESCO zákaz smartfónov neprikazuje, ale len odporúča. Toto odporúčanie sa rozhodne stretne s odozvou. Je však otázne, či táto odozva bude súhlasná, a ak áno, tak u koľkých strán.