Tradičným autám so spaľovacím motorom v Európe môže už v dohľadnej dobe definitívne odzvoniť. Z jednej strany na domácich výrobcov tlačí Európska únia (EÚ), ktorá chce od roku 2035 definitívne zakázať predaj vozidiel s emisnou stopou, z druhej zase konkurenční výrobcovia, ktoré do Európy expandujú z iných krajín. Do tejto skupiny spadá aj čínska automobilka BYD, ktorá sa po novom odhodlala k odvážnemu rozhodnutiu.
Ako píše server Autoblog, zakladateľ spoločnosti BYD Wang Chuanfu pred pár dňami vypustil z úst hrdý vlastenecký prejav, v ktorom vyzval ostatné čínske automobilky, aby spojili sily a „zdemolovali staré legendy“. Inými slovami, Ćína má v úmysle stať sa globálnou automobilovou, resp. elektromobilovou veľmocou.
„Verím, že prišiel čas pre čínske značky,“ povedal Chuanfu počas svojho prejavu, stojac pred obrazom s logami 12 veľkých čínskych automobiliek. „Je to emocionálna potreba 1,4 miliardy Číňanov vidieť, ako sa čínska značka stáva globálnou.“
Tieto slová možno vnímať ako definitívne vyhlásenie vojny nielen americkým, ale aj európskym výrobcom vozidiel. Predovšetkým však zrejme cieli na americkú Teslu, ktorá ešte v januári začala tzv. cenové preteky.
Okamžitý virál
Celý vlastenecký prejav bol sprevádzaný inšpiračným videom, ktoré znázorňovalo vznik rôznych domácich automobiliek, od štátnej FAW Group v roku 1956 až po Xpeng, Nio a Li Auto, ktoré boli založené v uplynulej dekáde. „Naše príbehy sa od seba líšia, ale majú rovnaký smer,“ stojí vo videu. „Neexistuje žiadny rozdiel medzi ´ty´ a ´ja´.“
Toto video sa stalo takmer okamžite virálnym na viacerých čínskych sociálnych sieťach. A zdá sa, že vo veľmi dobrom svetle. Domáce firmy ho totiž začali vo veľkom zdieľať, pričom nadšenie Číňanov cítiť aj z komentárov. „Držíme palce každému účastníkovi novej energetickej éry,“ prehlásil Li Xiang, generálny riaditeľ Li Auto, ktorý taktiež toto video prezdieľal.
Nie všetci súhlasia
Našli sa však aj takí, ktorí slová zakladateľa BYD skritizovali. Poniektorí výrobcovia varovali, že ich následkom by mohli sprísnieť regulačné opatrenia zo strany zahraničia, vrátane Európy, kde čínsky export elektromobilov momentálne hrozí antidumpingová kontrola.
Pozn. red. – pod pojmom „dumping“ možno chápať rôzne praktiky a nástroje, ktoré firmy používajú v snahe zvýhodniť svoje produkty na zahraničnom trhu. Ide však o také spôsoby, ktoré z hľadiska zákona o ochrane hospodárskej súťaže nie sú akceptovateľné.
Kritický postoj zaujal napríklad vysoko postavený predstaviteľ spoločnosti Great Wall Motor, ktorý prehlásil, že čínske automobilky by jednoducho „mali prijať realitu hospodárskej súťaže“.
Každopádne, zatiaľ je otázne, čo presne má BYD v pláne spraviť, aby dosiahol svoj ambiciózny cieľ. No súdiac podľa podpory, ktorú má, možno očakávať, že ľady sa už čoskoro pohnú.