S elektromobilmi sa stále spája množstvo obáv a kritík. Najčastejšie sa v týchto ohľadoch spomína batéria, konkrétne jej výdrž a celkom často aj riziko vzplanutia. Tu a tam sa v médiách objavujú správy o horiacich elektromobiloch, hoci len málokto tuší, aké vysoké toto riziko naozaj je. To sa ale teraz môže zmeniť, a to vďaka štatistike, na ktorú upozornil server AUTOVINY.sk.
Celkom nedávno svet obletela správa, že na holandskom pobreží sa vznietila loď, ktorá prevážala približne 3 000 vozidiel. Podľa miestnej agentúry mohol byť príčinou požiaru jeden z 25 elektromobilov prítomných na palube. Isté to však nie je, rovnako v prípade viacerých iných požiarov, pri ktorých je čo i len malá spojitosť s elektromobilmi. Exemplárnym príkladom je nedávny požiar na lodi Felicity Ace, pri ktorom sa potopilo zhruba 4 000 vozidiel. Aj pri tomto incidente budili hlavné podozrenie lítium-iónové batérie v elektromobiloch.
Aké je riziko vzplanutia elektromobilu?
Lítium-iónová batéria sa nachádza v každom novšom elektromobile. Tento typ akumulátora sa opiera o pohyb lítiových iónov, čoho výsledkom je proces vybíjania a nabíjania. Tento proces vyvíja určité množstvo tepla, no nie veľké. Problémom je, ak je batéria poškodená. V takom prípade môže nastať tzv. tepelný únik, resp. samovoľné zvyšovanie teploty batérie.
Tepelný únik môže spôsobiť prudké odvetrávanie článkov, počas ktorého sa vypúšťa toxický plyn, čo zase môže viesť k vzniku požiaru. Toto je však jeden z tých najhorších scenárov, pri ktorom je aktívnych veľa premenných.
Výrobcovia elektromobilov sú si tohto rizika, hoci je relatívne malé, plne vedomí. Preto do svojich vozidiel implementujú čoraz pokročilejšie systémy, ktorých cieľom je vzniku požiaru zabrániť.
Spaľováky horia oveľa častejšie
Ani to však niektorým nestačí a stále sú toho názoru, že elektromobily sú doslova náchylné na požiare. Tak tomu ale nie je, o čom svedčí aj nová štúdia spoločnosti AutoinsuranceEZ. Vyhotovená bola na základe údajov Národného úradu pre bezpečnosť dopravy a Štatistického úradu pre dopravu.
Z výsledkov tejto štúdie vyplýva, že na 100 000 predaných elektrických vozidiel pripadá len niečo málo cez 25 požiarov. Možno teda povedať, že na základe štatistiky je šanca vznietenia elektromobilu približne len 0,00025 %. Ide o podstatne nižšiu pravdepodobnosť, než akou sa môžu pýšiť vozidlá so spaľovacími motormi. Pri tých na 100 000 predaných kusov pripadá až 1 530 požiarov, čiže 61,2-násobne viac ako pri elektromobiloch.
Vyššie riziko vzplanutia (v porovnaní s elektromobilmi) je dokonca aj pri elektrických kolobežkách, bicykloch a skútroch, nakoľko tie sú vzhľadom na svoju cenu menej často vybavované dostatočne spoľahlivými bezpečnostnými systémami.
Z uvedeného teda jasne vyplýva, že hoci sa o požiaroch elektromobilov informuje oveľa častejšie ako o požiaroch spaľovákov, v skutočnosti sú elektromobily aspoň v tomto ohľade podstatne bezpečnejšie.