Ak máš vyhliadnuté nové vozidlo, je dôležité, aby si si o ňom pred kúpou zistil čo najviac informácií, a to vrátane tých drobnejších, ktoré sa na prvý pohľad môžu zdať ako zbytočné. Svoje by o tom vedel povedať Američan, ktorý sa zasekol vo svojom elektromobile Tesla. Po sadnutí do vozidla zistil, že jeho batéria je úplne vybitá, a tak usúdil, že sa z neho nemá ako dostať von. Netušil, že dvere sa dajú otvoriť aj za použitia tradičnej kľučky.
Ako píše portál Novinky.cz, tento úsmevný príbeh sa prihodil 73-ročnému Rickovi Meggisonovi z americkej Arizony. Až po tom, nasadol do vozidla a zabuchol za sebou dvere zistil, že elektromobil v sebe nemá ani percento energie. Nefungoval ani ovládací displej, ani tlačidlá na otvorenie dverí, a tak sa zmieril s tým, že je vo vozidle zaseknutý a nemá sa z neho ako dostať von. Očividne vtedy nevedel, že elektromobil je vybavený aj tradičnými fyzickými kľučkami, ktoré slúžia presne pre takéto núdzové prípady.
„Nemohol som otvoriť dvere, nemohol som stiahnuť okná. Počítač bol mŕtvy, takže som si nemohol otvoriť schránku pred spolujazdcom. Nemohol som si otvoriť nič,“ uviedol Meggison pre televíznu stanicu ABC7.
Nie všetko je len na elektrinu
V takejto situácii by zrejme spanikárili viacerí. Netreba však zabúdať na to, že aj elektromobily, ktoré sa z veľkej časti opierajú o energiu v batérii, musia mať bezpečnostné opatrenia pre príležitosti, kedy je akumulátor na nule. A platí to aj pre dvere, ktoré sa síce bežne otvárajú tlačidlami napojené na sieť, no v prípade núdze sa dajú otvoriť aj tradičnou fyzickou kľučkou. V prípade elektromobilov Tesla sa táto kľučka nachádza v blízkosti ovládacieho systému okien.
Tento prvok je povinný v každom vozidle s elektrickými kľučkami, a to z veľmi logického dôvodu. Elektrické systémy môžu zlyhať, a teda musia k základným funkciám existovať spoľahlivé alternatívy, ktoré elektrinu nevyžadujú.
Meggison si zrejme fyzickej kľučky nevšimol preto, lebo nebola nijak výrazne označená. V príručke o vozidle sa však spomína.
Nešťastníkovi sa podarilo z vozidla dostať po zhruba 20 minútach, no nie svojpomocne. Dvere mu odomkla jeho sestra, a to na diaľku prostredníctvom mobilnej aplikácie. Následne požiadala automobilku, aby lepšie informovala o spôsoboch, ako sa z jej vozidiel možno v takýchto prípadoch dostať.
Tesla zrejme bude musieť lepšie značiť
A nie je v tom sama. Americký úrad NHTSA, ktorý sa zaoberá bezpečnosťou na cestách, má vo svojej evidencii viacero takýchto žiadostí či sťažností. Zrejme len malé percento ľudí, ktorí sa rozhodnú pre kúpu elektromobilu Tesla, si skutočne dopodrobna číta pribalený manuál. A dá sa to pochopiť.
Na druhú stranu, pri vyspelejších vozidlách, ako sú elektromobily, nemusí byť na škodu si naštudovať aspoň ako-taký základ.