Neustály rast e-commerce sektora, ktorý zahŕňa aj doručovanie zásielok, podľa EÚ ohrozuje nastavené klimatické ciele, konkrétne cieľ dosiahnutia uhlíkovej neutrality do roku 2050. Riziková má byť predovšetkým neefektívnosť doručovacích procesov. Doručovacie služby ale našťastie neustále pracujú na tom, aby bola ich aktivita environmentálne čo najmenej náročná. Snaha však musí byť aj na druhej strane, teda na strane zákazníkov.
Podľa EÚ vznikajú nadmerné emisie CO2 pri vracaní tovaru e-shopov, doručovaní do odľahlých miest alebo tlaku na čo najrýchlejšie doručovanie. Naopak, uhlíkovú stopu majú znižovať moderné doručovacie procesy, napríklad možnosť prevziať zásielku vo výdajných boxoch namiesto klasického doručenia kuriérom na adresu.
Takéto riešenia si môžeme čoraz častejšie všímať aj u nás na Slovensku. Podľa tohtoročného prieskumu, ktorý vypracovala spoločnosť Packeta v spolupráci s agentúrou Nielsen, Slováci takéto ekologické doručovanie obľubujú a na zásielku s nižšou uhlíkovou stopou sú ochotní si dokonca počkať aj o deň dlhšie. Štúdia taktiež zistila, že až 65 % Slovákov si je kvôli ekológii ochotných za doručovacie služby priplatiť.
Štúdia nesie názov E-commerce a zelená dohoda EÚ a vypracovaná bola v rámci žiadosti Komisie pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa Európskeho parlamentu. Upozorňuje, že doručovanie zásielok do výdajných miest znamená veľký pokrok v technológii doručovania zásielok a zásadnú zmenu obchodného modelu kuriérskych služieb. Odber zásielky na výdajnom mieste má redukovať emisie až o 20,5 %. Napriek tomu však štúdia pochybuje, že technologický pokrok v doručovaní dokáže emisie z e-commerce sektora plne vyrovnať. Počet doručovaných zásielok totiž neustále rastie a väčšina európskych zákazníkov stále preferuje klasické doručovanie priamo na adresu.
V tomto konkrétnom ohľade sú Slováci nadčasoví. Vzorka pozostávajúca z 1 047 respondentov ukázala, že službu doručovania do Z-BOXov dnes využíva rovnaký podiel zákazníkov Packety (47 %) ako doručovanie na adresu. Výber zásielky prostredníctvom partnerských výdajných miest je dokonca ešte populárnejší. Využíva ho až 72 % zákazníkov.
Slovensko má podľa júnovej analýzy Last Mile Experts šiestu najhustejšiu sieť odberných miest v Európe. Na 10 000 obyvateľov pripadá približne 14 odberných miest, a to aj vďaka Packete. Lídrom je Poľsko, kde na 10 000 obyvateľov pripadá až 39 odberných miest.
Sme ochotní si priplatiť
Štúdia Európskej komisie za hlavnú a najväčšiu hrozbu pre klimatické ciele EÚ považuje rastúce očakávania zákazníkov na rýchlosť doručovania. Mnohí chcú objednanú zásielku doručiť v rovnaký alebo nasledujúci deň. Dáta Európskeho parlamentu ukazujú, že tento tlak núti prepravné spoločnosti využívať také formy prepravy, ktoré predstavujú vyššiu záťaž pre životné prostredie. Štúdia taktiež tvrdí, že v rámci doručovania zásielok stagnujú inovácie, ktoré by dokázali prinášať výrazné úspory emisií.
Čo sa týka pomalšieho doručovania nákladnou dopravou a dodávkami, odhaduje sa, že v priebehu najbližších desiatok rokov môže byť vďaka využívaniu elektromobilov spotreba paliva až o 30 % nižšia ako dnes. Do roku 2050 sa taktiež očakáva o 40 % vyššia energetická efektivita lodnej dopravy.
Aj v tomto smere Slováci prekvapili. Z prieskumu Packety totiž vyplýva, že najrýchlejšie doručenie väčšinou nevyžadujeme. Prevzatie objednanej zásielky už na druhý deň, pokiaľ je tovar skladom, považuje za optimálnu dobu len 15 % zákazníkov nakupujúcich na slovenskom e-shope. Približne polovici (51 %) stačí doručenie zásielky do dvoch dní.
Zákazník pritom obvykle vníma čas doručenia od okamihu potvrdenia objednávky v košíku, kým pre doručovaciu službu je kľúčové odovzdanie zásielky z e-shopu do prepravy. Packeta na už na druhý deň od prevzatia balíka doručí na výdajné miesta približne 98 % zásielok.
„Vysoké ekologické zmýšľanie našich zákazníkov nás veľmi teší. Na otázku, či by si Slováci boli ochotní počkať na doručenie zásielky z internetového obchodu o deň dlhšie, ak by bolo ekologickejšie, odpovedalo Určite áno alebo Skôr áno 86 % opýtaných. Až 65 % ľudí by si za takúto možnosť dokonca ochotne priplatilo,“ hovorí Alexander Jančo, výkonný riaditeľ Packety Slovakia.
Výdajné boxy sú alfou a omegou
Dáta Packety zároveň ukazujú, čo Slovákom najviac prekáža na klasickom doručovaní. Približne 25 % opýtaných vadí nemožnosť prispôsobiť si čas doručovania podľa seba. Približne rovnakému množstvu (24 %) zas nedostatok informácií o presnom čase doručovania zásielky. Osobný odber zásielky na výdajnom mieste alebo z ekologického samoobslužného boxu pritom odstraňuje oba nedostatky. Do prevádzky môže zákazník doraziť kedykoľvek v rámci jej otváracích hodín. Výdajné boxy pritom fungujú 24 hodín denne, 7 dní v týždni.
„Verím, že všetky formy doručovania by mali fungovať vo vzájomnej harmónii. V prípade Packety kuriérska dodávka vyloží všetky prepravované zásielky v Z-BOXe. Potom pokračuje do kamenných výdajných miest a po ceste ešte obsluhuje domáce adresy zákazníkov. V rámci jednej jazdy tak obslúži napríklad celú obec, čím minimalizujeme najazdené kilometre a vyprodukované emisie,“ dodáva Jančo.
Z-BOXy pritom ponúkajú ešte jednu veľkú výhodu, ktorá sa týka prevádzky. Tieto výdajné zariadenia sú totiž plne nezávislé od elektrickej siete. Potrebnú zelenú energiu na svoje fungovanie získavajú vďaka solárnemu panelu umiestnenému v hornej časti.
Veľkým problémom je vracanie tovaru
Štúdia vypracovaná na žiadosť Európskeho parlamentu vidí veľký problém aj v podiele zásielok, ktoré zákazníci vracajú. V súčasnosti pravidlá na ochranu spotrebiteľa garantujú možnosť vrátenia väčšiny tovarov, ako je oblečenie či elektronika do 14 dní bez udania dôvodu. Vzhľadom na nemožnosť vyskúšať si produkt osobne, je podobná ochrana nutná, no zároveň vedie k tomu, že zákazníci celosvetovo vrátia 25 až 40 % zo všetkých doručených zásielok z e-shopov. Pri kamenných obchodoch je to len 8 %.
Zdroj: TS