Batéria pre elektromobily je dnes známa v rôznych formách a podobách. Technológie, ktoré sme mali doposiaľ k dispozícii, sa však vyznačovali viacerými ostro kritizovanými nedostatkami. Na výrobcov je tak prakticky neustále vyvíjaný nátlak, aby svoje batérie kontinuálne vylepšovali, prípadne vyvíjali nové typy s lepšími kapacitami.
Tento opis sa dá uplatniť na nové batérie, ktoré do svojich vozidiel začala tento mesiac montovať automobilka NIO. Konkrétne je reč o solid-state akumulátoroch s pevným elektrolytom, píše server Svět hardware.
Výrobcovia batérií musia okrem iného riešiť aj odolnosť voči požiaru. Otázka horľavosti trápi napríklad Li-Ion batérie typu NCA či NCM. A keďže tieto zmesi tvoria veľkú časť batérií na viacerých prominentných trhoch, vrátane Európy a Japonska, je potrebné, aby sa čím skôr prišlo s novým, resp. bezpečnejším riešením.
Solid-state batéria
Týmto riešením môžu byť už zmienená solid-state batéria používajúca pevný elektrolyt. Pár rokov dozadu niektorí tvrdili, že tieto batérie sú od nás vzdialené ešte minimálne dekádu. Napokon to ale vyzerá, že sa ich dočkáme oveľa skôr. Čínska automobilka NIO ich totiž začína implantovať do svojich elektromobilov už tento mesiac. Vďaka tomu vieme, čo od nich môžeme očakávať po technickej stránke.
Solid-state batériové články by mali mať hustotu približne 360 Wh/kg, čo je výrazný nadpriemer. Súčasné 100 kWh batérie v elektromobiloch NIO vážia okolo 555 kg. Logicky sa teda predpokladalo, že nový typ batérie s kapacitou 150 kWh bude o polovicu ťažší. Tak tomu ale nie je. Tento akumulátor je totiž ťažší len o 20 kg, a teda dosahuje hmotnosť 575 kg. Dojazd by sa však skutočne mal predĺžiť o polovicu.
Inými slovami, výrobcovia zrejme našli spôsob, ako vyrábať objemnejšie batérie pri zníženej hmotnosti, čo rozhodne len prospeje. Ak by sme teda túto technológiu aplikovali pri batériách s kapacitou 70 kWh, takýto akumulátor by mohol vážiť menej ako 300 kg.
Nielen pre elektromobily?
Uplatnenie by pritom nemusela nájsť len v elektromobiloch. Hovoriac v teoretickej rovine, využitie by mohla nájsť napríklad aj v notebookoch, ktoré by tak získali dlhšiu výdrž na jedno nabitie pri zníženej hmotnosti.
Technické parametre 150 kWh solid-state batérie:
Napätie | 3,31 V |
Kapacita článku | 110 Ah |
Energetická hustota článku | 360 Wh/kg |
Napätie akumulátora | 337 V |
Kapacita akumulátora | 446 Ah |
Rozmery akumulátora | 2 062 x 1 539 x 185,6 mm |
Počet článkov | 384 |
Hmotnosť | 575 Kg |
Energetická hustota akumulátora | 261,4 Wh/kg |