Elektrifikácia sa netýka už len osobnej a kamiónovej dopravy, ale aj námornej dopravy. Dôkazom je nový produkt japonského startupu PowerX, ktorého cieľom je transformovať spôsob, akým svet využíva a prepravuje čistú energiu. Zmieneným produktom je plne elektrický tanker s označením „X“. O novinke informuje server Electrek.
Námorná doprava zohráva v globálnej ekonomike veľmi dôležitú úlohu. Dnes sa väčšina energie preváža vo forme fosílnych palív, a to práve prostredníctvom tankerov. Samotný náklad aj spôsob prepravy je teda environmentálne veľmi náročný.
Japonský startup chce práve toto zmeniť, a to formou ekologického tankeru, ktorý bude prepravovať čistú energiu na miesta, kde ju treba najviac. Ďalším cieľom je potom skonštruovať celú flotilu takýchto tankerov, ktoré spoločne vytvoria tzv. oceánsku energetickú sieť.
Prvý plne elektrický tanker
Japonský startup v rámci medzinárodnej námornej výstavy Bari-Ship odhalil dizajn vôbec prvého plne elektrického tankeru. Plavidlo o dĺžke 140 metrov má plavebný dosah 300 km. Na túto vzdialenosť dokáže prepraviť až 96 batérií o objeme 2,5 MWh, čo znamená, že celkovo dokáže pojať až 241 MWh energie z obnoviteľných zdrojov.
Startup dodáva, že konštrukcia týchto batérií je škálovateľná. Tankery tak budú neskôr schopné prepravovať ešte väčšie objemy. Rovnako poukazuje na neustále pokroky v oblasti batériových technológií, čo lodi umožní dlhší plavebný dosah.
Projekt je to skutočne ambiciózny a prínosný. Vďaka takýmto tankerom budú oblasti, ktoré majú obnoviteľnej energie dostatok či prebytok, môcť zdieľať svoje zásoby s oblasťami, ktoré majú obnoviteľnej energie pomenej.
Nie je vylúčené, že elektrické tankery v budúcnosti kompletne dekarbonizujú celú námornú dopravu. Dosiahnutie tohto cieľa však rozhodne nejaký čas potrvá.
Konštrukcia prvého plne elektrického tankeru od PowerX má byť dokončená do roku 2025, pričom o rok neskôr je v pláne zahájenie testovania v teréne.
PowerX lobuje za čistú energiu nielen na vode
Portfólio startupu PowerX neobsahuje len elektrický tanker. Vlani v lete odhalil plány na zriadenie svojej prvej fabriky zameranej na výrobu riešení batériových úložísk. Sem spadá aj Hypercharger, blesková nabíjačka pre elektromobily s výkonom až 240 kW poháňaná energiou z obnoviteľných zdrojov. Vyrábať však plánuje aj stacionárne batérie pre rozvodné siete a batérie pre domácnosti.