Rebríček od BrandZ, ktorý každoročne sumarizuje najhodnotnejšie spoločnosti na svete, už pozná svojich víťazov aj za rok 2023, teda aspoň za jeho uplynulú polovicu. Ako už býva zvykom, z hľadiska bohatstva dominujú predovšetkým technologické firmy, no nájsť na ňom možno aj známe mená zo sveta gastra, financií či módy. Na nový rebríček upozornil portál O médiách.
Celková hodnota TOP 100 najhodnotnejších firiem, resp. značiek, dosahuje 6,9 bilióna dolárov, čo je približne 20-percentný pokles oproti dátam minuloročného rebríčku. Rast hodnoty totiž vykázalo len 16 obsiahnutých značiek.
Prvé štyri priečky rebríčka obsadili technologické firmy. Absolútne najhodnotnejšou firmou na svete sa stal Apple. Na druhom mieste skončil Google, na treťom Microsoft. Tzv. zemiakovú medailu si na krk nasadil Amazon.
Je to až piata priečka, kde sa prvýkrát stretávame s firmou netechnologického charakteru. Tou je franšíza McDonald´s. O šieste miesto sa zaslúžila spoločnosť Visa. Za ňou nasleduje čínska nadnárodná akciová spoločnosť Tencent.
Na ôsmom mieste skončila známa módna značka Lous Vuitton, na deviatom spoločnosť Mastercard a na desiatom legendárna Coca-Cola.
V rebríčku najhodnotnejších firiem sa úspešne umiestnila aj streamingová platforma Netflix, ktorá sa v posledných mesiacoch stretávala (a stretáva) so značnou vlnou kritiky, predovšetkým kvôli novej politike týkajúcej sa zdieľania hesiel.
Čo sa týka procesorových technológií, najlepšie je na tom spoločnosť AMD, ktorá skončila na 50. priečke. Intel sa umiestnil o dve priečky nižšie.
Relatívne vysoko sa napokon umiestnil aj čínsky Huawei, a to aj napriek tvrdým reštrikciám zo strany USA, ktoré drasticky ovplyvnili predaj jeho smartfónov na európskom i americkom trhu. Netreba však zabúdať na to, že Huawei má aj iné segmenty ako smartfóny. Vo veľkej miere sa zaoberá napríklad aj sieťovými zariadeniami, hoci aj tie sa môžu v dohľadnej dobe stretnúť s výraznými obmedzeniami.