Jedným z najviac a najčastejšie kritizovaných aspektov v súvislosti s elektromobilmi je batéria a jej nabíjacie kapacity. Ľuďom sa nepáči dĺžka typického nabíjacieho procesu a výhrady majú aj voči ekologickosti výroby batérií. Prvú zmienenú problematiku sa niektoré automobilky snažili vyriešiť tým, že nabíjanie nahradili vymeniteľnými batériami. Tento spôsob sa však postupne prejavuje ako neefektívny.
Ako píše server Autoviny.sk, jedným z najväčších podporovateľov vymeniteľných batérií je, resp. bola čínska automobilka Nio. Tá zákazníkom pri vybraných modeloch elektromobilov poskytovala možnosť bezplatnej výmeny batérií aspoň 4-krát mesačne. Ako jedna z mála automobiliek vnímala výmenu batérií ako plnohodnotnú náhradu za nabíjanie.
Ešte vo februári uviedla, že urýchli budovanie siete staníc na výmenu batérií. V tomto roku ich mala len na pôde Číny vybudovať okolo 1 000, čím by sa ich celkový počet zvýšil na 2 300. Tento cieľ ale nikdy nedosiahne.
Nápad odsúdený na neúspech
Ambície spoločnosti v súvislosti s budovaním staníc na výmenu batérií sa prakticky od ich vzniku stretávali s nesúhlasom, a to aj zo strany investorov. Tí ideu spochybňovali najmä kvôli zisku. Nio totiž v prvom kvartáli súčasného fiškálneho roku vykázala čistú stratu vo výške až 4,7 miliardy čínskych juanov (600 miliónov eur), čo je značný nárast oproti rovnakému obdobiu v predošlom roku, kedy strata dosiahla 1,8 miliardy juanov (230 miliónov eur).
Kvôli týmto a ďalším ťažkostiam sa tak napokon automobilka rozhodla službu bezplatnej výmeny batérií ukončiť. Okrem toho od pondelka v Číne znížila ceny všetkých svojich modelov o 30 000 čínskych juanov (3 800 eur), čo predstavuje zľavy v rozpätí 6 až 9 %.
Úmysel automobilky bol síce pekný, no neúspešný. Vymieňanie batérií je podstatne náročnejšie ako nabíjanie, a to nielen z hľadiska nákladovosti, ale aj obrovskému množstvu produkcie, ktoré je potrebné na stíhanie dopytu. Tento systém odmieta aj Tesla, označuje ho za problémový a nevhodný na použitie v širokom meradle.