Národná banka Slovenska (NBS) odobrala povolenie na vykonávanie činnosti jednej z poisťovní. Ide o poisťovňu Novis, ktorá okrem Slovenska ponúka svoje služby aj v susednom Česku, Rakúsku, Maďarsku a Poľsku. O rozhodnutí informovala NBS prostredníctvom tlačovej správy.
NBS rozhodnutie uzniesla 1. júna s tým, že platnosť nadobudne 5. júna. A tak sa aj stalo. „Od právoplatnosti tohto rozhodnutia, teda od 05.05.2023, spoločnosť Novis nemôže vykonávať poistnú činnosť, okrem činností, ktoré sú nevyhnutné na uplatnenie jej pohľadávok a vyrovnanie záväzkov. Spoločnosť Novis nemôže uzatvárať nové poistné zmluvy,“ uvádza NBS.
Dôvodom tohto celkom drastického kroku malo byť viacero pochybení spätých s nastavením všeobecných obchodných podmienok, ale aj dodržiavaním rôznych regulačných kapitálových limitov na rôznych trhoch v rámci Európy.
Čo to znamená pre poistencov?
Ako si mohol vyčítať z vyhlásenia NBS, zákaz činnosti sa týka predovšetkým uzatvárania nových poistných zmlúv. To znamená, že odobratie povolenia neovplyvňuje už existujúce poistné zmluvy. Podľa NBS majú poistenci do štartu likvidácie plný nárok na poistné krytie, vyplatenie poistného plnenia aj iné nároky, ktoré vyplývajú z uzavretých poistných zmlúv.
Proces likvidácie sa začne podaním návrhu na súd zo strany NBS. Návrh sa bude týkať ako likvidácie, tak aj vymenovania likvidátora. Celý proces má v úmysle uspokojiť nároky klientov a iných veriteľov.
Likvidátor bude menovaný súdom na základe náhodného výberu zo zoznamu špeciálnych konkurzných správcov, ktorí sú určení pre likvidácie finančných inštitúcií. Vymenovaný likvidátor bude všetkých klientov (aj mimo Slovenska) informovať o všetkých dôležitých skutočnostiach a vyzve ich na prihlásenie svojich pohľadávok voči spoločnosti Novis. Forma prihlášok a lehota ich podania bude známa neskôr.
Aké majú nároky?
Klient z poistnej zmluvy po vstupe spoločnosti Novis do procesu likvidácie nemá nárok na úhradu zaplateného poistného. Jedinou výnimkou je, ak pred likvidáciou nedošlo k uzatvoreniu poistnej zmluvy a klient už zaplatil poistné. V takom prípade je potrebné si uplatniť uhradené poistné.
Ak má klient uzavretú len uzatvorenú len rizikovú poistnú zmluvu bez investovania:
- Ak poistná udalosť nastala pred vstupom do likvidácie – je potrebné uplatniť nárok na poistné plnenie podľa poistnej zmluvy;
- Ak poistná udalosť nenastala pred vstupom do likvidácie – je potrebné uplatniť nárok na tzv. nespotrebované poistné (pomernú časť zaplateného poistného za obdobie, kedy už nie je poskytované krytie).
Ak má klient uzavretú poistnú zmluvu s investovaním:
- Ak poistná udalosť nastala pred vstupom do likvidácie – je potrebné uplatniť nárok na poistné plnenie podľa poistnej zmluvy;
- Ak poistná udalosť nenastala pred vstupom do likvidácie – klient má nárok na zodpovedajúce technické rezervy; výšku jednotlivých nárokov NBS nemôže posudzovať, avšak pokiaľ klienti nebudú mať odlišné informácie od likvidátora, resp. právneho zástupcu, NBS odporúča prihlásiť poslednú sumu, o ktorej ich spoločnosť Novis informovala vo výpise (hodnota poistného účtu).
Napokon platí, že ak si klienti pohľadávky neprihlásia, nezaniknú len-tak. Likvidátor musí zohľadniť všetky záväzky, ktoré má spoločnosť Novis v účtovníctve a v prípade ich neprihlásenia bude plniť do úschovy. Ideálne je však si pohľadávky prihlásiť v každom prípade.