Klienti operátora UPC môžu od začiatku budúceho mesiaca prísť o najsledovanejšiu TV stanicu na Slovensku. Reč je o Markíze, podľa ktorej operátorovi UPC v uvedenom dni vyprší povolenie na retransmisiu televíznych programov skupiny Markíza, ako aj na poskytovanie ďalších doplnkových služieb.
Markíza v tlačovej správe vyjadruje poľutovanie nad tým, že približne 134 000 klientov UPC čoskoro príde o prístup k jej TV staniciam, vrátane Markízy, Doma a Dajto. Dodáva však, že ostáva otvorená rokovaniam o predĺžení zmluvy, čím by boli uvedené stanice pre zákazníkov UPC dostupné aj naďalej.
Matthias Settele, generálny riaditeľ skupiny Markíza, tvrdí, že spoločnosť každoročne rokuje o zmluvách ohľadom distribučných práv s rôznymi slovenskými operátormi. Koniec zmluvy s UPC je prvý prípad za posledných 10 rokov, kedy má Markíza reálne obavy z odpojenia staníc pre tak veľký počet sledujúcich.
Snažia sa dohodnúť. Zatiaľ neúspešne
„Urobili sme všetko, čo bolo v našich silách, žiaľ, zatiaľ sme nedospeli k dohode. Vyzývame UPC, aby pokračovali v rokovaniach a nenechali svojich 134 000 zákazníkov bez prístupu ku kanálom skupiny Markíza. Vždy sa snažíme o férovú dohodu a operátorom ponúkame transparentné a porovnateľné podmienky. Tieto boli všetkými ostatnými operátormi akceptované. Mrzí nás, že práve UPC zatiaľ nepristúpilo na našu štandardnú ponuku a neuzavrelo s nami zmluvu, ktorá by reflektovala návrhy dvoch ponúk na jeden rok alebo tri roky. Dúfame, že UPC záleží na dostupnosti porovnateľných služieb pre ich zákazníkov,“ vysvetľuje Settele.
Markíza zároveň odmieta, že by neprávnom či neprimerane zvyšovala poplatky, ktoré si pýta za poskytovanie svojich TV staníc. Cena za ich šírenie je totiž dlhodobo pod úrovňou európskeho trhového priemeru.
„Poplatky za naše kanály vychádzajú z ich hodnoty. Zároveň sme partnerov dlhodobo a priebežne informovali a informujeme o postupnom zvyšovaní cien, až kým nedosiahneme férovú trhovú odplatu, odzrkadľujúcu prínos našich staníc pre ponuku operátorov. Zároveň im poskytujeme možnosť uzatvárať s nami dlhodobé kontrakty a pripraviť pre ich zákazníkov balíčky a služby, ktoré je možné ponúkať na dlhšie obdobie.“
UPC reaguje: Markíza je drahá, má neprijateľné podmienky
V reakcii na našu žiadosť o komentár operátor UPC uvádza, že pokračuje v rokovaniach s vysielateľom TV Markíza o uzavretí novej zmluvy. Ďalej tvrdí, že zo strany Markízy čelí bezprecedentnému (nielen mediálnemu) nátlaku, ktorý prichádza len 2 dni po zaslaní zmluvy na podpis. Dodáva, že Markíza neakceptovala žiadne z jeho pripomienok.
„Prijatie požiadavky Markízy o 35-percentné medziročné zvýšenie platieb za jej stanice by znamenalo výrazné zvýšenie cien pre zákazníkov, čomu sa snažíme zabrániť. K tomu tlak na vyradenie českých staníc a požiadavka zakázať divákom preskakovanie reklám v archíve, potvrdzujú záujem Markízy zvyšovať svoje zisky na úkor zákazníkov a ísť proti záujmom slovenských divákov. Veríme, že sa takýmto správaním „rodinnej televízie“ budú zaoberať príslušné orgány, najmä Protimonopolný úrad,“ stojí vo vyjadrení UPC.