Dnes o 12:30 sme na našom webe publikovali článok, v ktorom sme vás informovali o ostrom spore medzi skupinou Markíza a operátorom UPC. Podstatou konfliktu je končiaca sa zmluva o povolení na vysielanie programov skupiny Markíza u zmieneného operátora. Konkrétne má platnosť tejto zmluvy vypršať už na konci tohto mesiaca, čo znamená, že od 1. júla môže o Markízu a iné obľúbené TV stanice prísť až 134 000 Slovákov.
Markíza v tlačovej správe uviedla, že UPC je jediným slovenským operátorom, ktorý zatiaľ neakceptoval jej podmienky, ktoré označuje za transparentné a porovnateľné. Dodáva, že ceny za šírenie jej TV staníc sa dlhodobo držia pod úrovňou európskeho trhového priemeru.
Operátor UPC na tieto tvrdenia reagoval so slovami, že zo strany Markízy čelí bezprecedentnému nátlaku. Skupina vraj neakceptovala žiadnu z jeho pripomienok, neprimerane zvýšila platby za svoje stanice (medziročne o 35 %) a údajne ho nútila k tomu, aby zakázal divákom preskakovať reklamy v archíve.
„Veríme, že sa takýmto správaním „rodinnej televízie“ budú zaoberať príslušné orgány, najmä Protimonopolný úrad,“ stojí vo vyjadrení operátora.
Markíza tvrdé obvinenia odmieta, operátor vraj na ponuky nereaguje
Reakcie Markízy na tieto ostré slová na seba nenechala dlho čakať. „Markíza ponúka transparentné a férové podmienky všetkým operátorom na trhu bez rozdielu. Nemôžeme ponúknuť UPC výhodnejšie podmienky, a postupovať voči UPC zásadne odlišne, nakoľko všetci operátori poskytujú služby na rovnakom trhu,“ hovorí Matthias Settele, generálny riaditeľ skupiny Markíza. „Pre UPC by táto skutočnosť nemala byť prekvapením. Z viac ako 120 poskytovateľov na trhu je UPC pritom jediným operátorom, ktorý neprijal našu štandardnú ponuku.“
Settele ďalej tvrdí, že skupina Markíza dosiahla v roku 2021 priemerný trhový podiel 22,5 % (sledovanosť za celý deň, CS 4+). Napriek tomu však má byť kompenzovaná výrazne pod priemerom EÚ, a to vrátane Rumunska, Bulharska a Slovinska.
UPC účtuje 8,90 € až 40 €, my z toho vidíme menej než 1 €
„UPC účtuje za TV balíček od 8,90 až po 40 eur, pričom Markíza následne dostáva za šírenie jej kanálov sumu nižšiu než jedno euro, a to aj napriek tomu, že jej kanály prinášajú operátorovi približne štvrtinu zákazníkov. S UPC sme mali osobné rokovania 21. 4. a 3. 5. tohto roku (predtým aj neformálny obed 31. 3.), čiže rokovania začali už dávno. UPC neodpovedalo na žiadnu našu ponuku. Ich tvrdenia o údajnom zvýšení našej ceny o 35 % sú nepravdivé.“
Operátor vraj zavádza aj tvrdením, že nemal možnosť reagovať na poslednú ponuku. „Pravdou je, že UPC neodpovedalo na dve rôzne ponuky zaslané 13. júna a 19. júna. Ak majú s nami záujem komunikovať, uvítame to a vyzývame ich, aby tak urobili čím skôr.“
TV Markíza napokon odmieta tvrdenia, že sa na Slovensku snaží obmedziť prístup k českým TV kanálom. Má ísť o nepravdivé tvrdenie, pričom uvedená téma vraj nemá nič spoločné s predmetnou témou. „Vnímame to ako zúfalý pokus odkloniť pozornosť od podstaty. Jediným aktuálnym problémom je, že zmluva UPC sa skončí 30. júna a ak nedôjde k opätovnému vyjednaniu dohody, 134 000 zákazníkov UPC stratí prístup k staniciam Markíza, Dajto a Doma.“
Napriek všetkému Markíza tvrdí, že je otvorená dosiahnutiu férovej dohody a dúfa, že UPC začne rokovať pre dobro svojich zákazníkov.
AKTUALIZOVANÉ 22. júna o 15:15: Operátor UPC pre našu redakciu poskytol vyjadrenie k stanovisku skupiny Markíza. Konkrétne reagoval so slovami: „Vítame mediálnu snahu TV Markíza o uzavretie zmluvy s našou spoločnosťou. Deklarované „transparentné a férové podmienky“ vnímame tak, že rovnako ako iní operátori, aj my budeme môcť ponúknuť našim zákazníkom TV balíčky s alebo bez staníc televízie Markíza. Diváci si tak budú môcť vybrať a platiť iba za tie programy, ktoré chcú naozaj sledovať. Na takúto zmluvu sa tešíme.“