V Európe môžu už čoskoro premávať vzdušné taxíky poháňané elektrinou. S touto ambíciou prichádza holandský startup Electron Aviation, ktorý už pre účel vzdušných taxíkov uzavrel kľúčovú spoluprácu s holandským letiskom Twente. Práve z jeho dráh má už v roku 2027 vzlietnuť prvý model, píše server VTM.cz.
Vzdušné taxíky majú fungovať na približne rovnakom princípe ako súčasné taxi služby, napríklad Bolt či Uber. Rozdiel bude v tom, že vozidlá budú lietať, čím dokážu pokryť dlhšie vzdialenosti. Nevylučuje sa, že budú schopné prepravovať osoby aj naprieč niekoľkými európskymi štátmi. Pochopiteľne, táto služba zrejme nebude lacná, a teda bude určená pre veľmi úzku klientelu.
Ako to bude fungovať?
Súčasná vízia holandského startupu je nasledovná. Používateľ si otvorí mobilnú aplikáciu, objedná si let, dostaví sa na vybrané letisko a nastúpi do vzdušného taxíku. Ten ho následne dopraví do zvolenej destinácie. Drobnejšie detaily, ako je napríklad dĺžka čakania na let, startup zatiaľ neuvádza. Tvrdí však, že jedna cesta bude vychádzať na zhruba 225 eur. Cena vraj bude postupom času klesať.
Aké vozidlo k tomu poslúži?
To, čím sa startup pýši najviac, teda okrem samotného konceptu služby, je vozidlo, ktoré bude na jej prevádzku používané. Prvým modelom má byť Electron 5. Reč je o elektrickom lietadle využívajúcom batérie, ktoré mu umožnia na jedno nabitie prepraviť päť osôb naraz na vzdialenosť až 500 km. Ak budú osoby tri, dolet sa vraj predĺži na 750 km, čo podľa startupu vystačí na pokrytie až 85 % Európy.
Čo sa týka ostatných kapacít, Electron 5 vraj dokáže vyvinúť maximálnu rýchlosť 300 km/h vo výške 3 km. Maximálna nosnosť má dosahovať 500 kg.
Okrem ekologického pohonu sa má lietadlo vyznačovať aj nízkym prevádzkovým hlukom, ako aj maximálne komfortným zážitkom pre používateľa. Ten bude mať v taxíku k dispozícii dokonca aj konektory pre nabíjanie mobilných zariadení.
Electron 5 ale zatiaľ nie je dokončený. Aktuálne má byť v štádiu vývoja, pričom s prvým testovaním má startup v pláne začať budúci rok. Prvý oficiálny let by sa tak mohol konať niekedy v roku 2027.
„Dnes letecké spoločnosti diktujú, ako a kedy máme lietať. Predstavte si, že by ste namiesto toho mohli letieť priamo z letiska Twente vo vami zvolenom čase do akéhokoľvek mesta v okruhu 500 km. Do Berlína, Londýna či Paríža by ste sa tak dostali za menej ako dve hodiny,“ hovorí Josef Mouris, generálny riaditeľ spoločnosti Electron Aviation.
Možno aj v Prahe a Budapešti
Po spustení plnej prevádzky sa má služba rozšíriť o dvanásť najväčších európskych miest. Nie je teda vylúčené, že sa dostane aj do Prahy či Budapešti. Žiaľ, príchod aj do Bratislavy je vysoko nepravdepodobný. Tá sa totiž nachádza až na 57. priečke