Apple je z hľadiska trhovej kapitalizácie historicky najbohatšou firmou. Má vplyvné postavenie, ktoré výrazne ovplyvňuje mnohé nielen technologické odvetvia. Tohto vplyvu si uvedomuje aj samotná spoločnosť, hoci nie vždy ho využíva k rozumným účelom. Tu a tam sa jej podarí na titulné stránky dostať aj celkom bizarnými rozhodnutiami.
Ako píše server PhoneArena odvolávajúc sa na informácie Wired, Apple sa rozhodol strpčiť život švajčiarskej spoločnosti Fruit Union Suisse s neuveriteľnou 111-ročnou históriou. Dôvod? Logo tejto spoločnosti totiž obsahuje červené jablko so švajčiarskou vlajkou.
To sa Apple očividne nepáči – na švajčiarskej pôde sa v spojitosti s logom Fruit Union Suisse domáha práv duševného vlastníctva. Ak uspeje, 111-ročná firma zrejme bude musieť svoje logo zmeniť.
Robí tak po celom svete
Pozoruhodným faktom je, že podobné „iniciatívy“ Apple vyvíja aj v iných krajinách. Podľa záznamov Svetovej organizácie duševného vlastníctva (WIPO) má vlastniť právo duševného vlastníctva na obrázky jablka napríklad v Japonsku, Turecku, Izraeli či Arménsku. V Španielsku napríklad vlastní práva na obrázok jablka odrody Granny Smith.
„Ťažko tomu dokážeme porozumieť, pretože to nie je tak, že by sa (Apple) snažil chrániť svoje nahryznuté jablko. Jeho cieľom je v tomto prípade vlastniť práva na skutočné jablko, ktoré je podľa nás niečím, čo by malo byť voľne dostupné pre každého,“ povedal Jimmy Mariéthoz, riaditeľ Fruit Union Suisse.
Nekončiaci boj
Snaha Apple o získanie práv duševného vlastníctva na obrázok jablka vo Švajčiarsku sa začala ešte v roku 2017. Vtedy gigant podal na Švajčiarsky inštitút duševného vlastníctva (IPI) žiadosť o nadobudnutie práv duševného vlastníctva na realistický čiernobiely obrázok jablka odrody Granny Smith.
Konkrétne žiadal o získanie oprávnenia na používanie tohto obrázku v rámci svojej spotrebnej elektroniky. Toto oprávnenie aj napokon získal, avšak len na niektoré produkty. Inštitút uviedol, že bežné obrázky jabĺk sa považujú za verejnú doménu. V apríli tohto roku sa Apple proti pôvodnému rozhodnutiu odvolal.
Zdá sa teda, že Apple chce skutočne vlastniť obrázky skutočných jabĺk po celom svete. V minulosti podal žalobu dokonca aj na aplikáciu zaoberajúcu sa prípravou jedál, ktorá používala logo hrušky.
Prečo to robí? Z biznisového hľadiska ide o celkom vyšpekulovaný krok. Ak by Apple získal práva duševného vlastníctva na obrázky jabĺk, mohol by tvrdiť, že všetky logá spoločností, ktoré obsahujú jablko či jablká, porušujú jeho práva. A takéto porušenie často znamená nemalé finančné sankcie.