Asi všetci sa zhodneme na tom, že „hejt“ nemá na internete čo hľadať. Napriek tomu ho tam však nájdeme viac než dosť. A práve preto na Slovensku vzniká nová iniciatíva, ktorá sa bude snažiť s týmto problémom bojovať, a to formou odstraňovania týchto nenávistných komentárov. Nesie názov #bezhejtu a na svoj cieľ mobilizuje firmy, organizácie, médiá aj verejné inštitúcie.
Podľa prieskumu spoločnosti Go4insight používa sociálne siete až 85 % Slovákov, pričom 63 % z nich ich používa každý deň. „V online prostredí trávime toľko času, že chtiac-nechtiac posúva hranice toho, čo považujeme za normálne a akceptovateľné aj v skutočnom svete. Je preto dôležité, čo čítame a ako spolu diskutujeme v online priestore,“ hovorí Dávid Benedig, šéf digitálneho tímu v agentúre Seesame.
Práve Seesamme v spolupráci so softvérovou spoločnosťou TrollWall založil iniciatívu #bezhejtu. Jej cieľom, ako už bolo spomenuté vyššie, je eliminovať z internetu nenávistné prejavy v diskusiách.
Tých je na slovenskom Facebooku viac ako požehnane. Umelá inteligencia softvéru TrollWall analyzovala viac ako pol milióna komentárov, ktoré boli publikované pod 428 príspevkami profilov v rôznych oblastiach. Konkrétne sa pozerala na komentáre, ktoré boli napísané v priebehu prvej polovice apríla. „Výsledky analýzy ukazujú, že viac ako 15 % všetkých komentárov na Facebooku obsahuje nenávistné prejavy či vulgarizmy,“ hovorí Pavol Bujňák, spoluzakladateľ spoločnosti TrollWall.
Facebook ako ohnisko nenávisti
Najviac komentárov bolo analyzovaných v rámci oblasti médií. Z celkovo 301 411 komentárov tvorili až 16,07 % nenávistné prejavy. V prípade dezinformačných médií bolo analyzovaných niečo cez 20 000 komentárov, avšak percento hejtu dosiahlo až 34,17 %. Najnižšie percento (1,21 %), bolo zistené v oblasti firiem, kde bolo analyzovaných 52 420 komentárov.
Kompletný prehľad analýzy umelej inteligencie nájdete pod týmto odsekom.
Oblasť | Počet analyzovaných komentárov | % hejtu |
Médiá | 301 411 | 16,07 % |
Dezinformačné médiá | 20 019 | 34,17 % |
Šport | 18 646 | 4,92 % |
Firmy | 52 420 | 1,21 % |
Mimovládne a neziskové organizácie | 1 712 | 6,77 % |
Politika | 34 965 | 20,47 % |
Verejné inštitúcie | 7 955 | 11,60 % |
Ako môžete vidieť, nenávisti je na slovenskom Facebooku naozaj hojne. A to je veľmi zlé. Dávid Benedig zo Seesame tvrdí, že aj v online diskusiách platí tzv. teória rozbitého okna. To znamená, že negatívne (rozbité) prostredie motivuje ďalších návštevníkov k tomu, aby vytvárali ďalšiu negativitu. Ak sa toto prostredie pravidelne nereguluje, ľudia strácajú zábrany, čo ešte väčšmi posilňuje hejt a naopak potláča prejavy slušných účastníkov.
Dôležitosť monitoringu
Jedným z profilov, ktorý dlhodobo aktívne moderuje svoje diskusie a pracuje s komunitou, je napríklad aj stránka slovenského operátora O2. „V O2 si uvedomujeme nástrahy internetu a tiesnité stránky s tým spojené. V čase, keď čoraz viac ľudí najskôr číta komentáre a až potom sa rozhodnú, či si vôbec prečítajú samotný článok alebo príspevok, je dôležité kultivovať online prostredie a diskusiu v ňom,“ uvádza Natália Tomeková, manažérka internej komunikácie a CSR v O2. „Snažíme sa preto usmerňovať a vzdelávať našich fanúšikov a zákazníkov. Bojujeme proti hoaxom, konšpiráciám, zvyšujeme mediálnu a digitálnu gramotnosť podporou rôznych projektov, iniciatív a partnerských organizácií, ako napr. Konšpirátori, demagog.sk, zmudri.sk, Kempelenov inštitút či Slovenskú debatnú asociáciu.“
Pri regulácii internetového prostredia je dôležité mať nastavené jednoznačné pravidlá, ktoré vymedzujú, čo je v rámci danej komunity akceptovateľné a naopak. Komunitní manažéri z O2, advokátska kancelária Paul Q, psychologická poradňa IPčko a zakladatelia iniciatívy #bezhejtu preto spoločne zostavili súbor odporúčaných Pravidiel diskusie #bezhejtu, ktorý môžu komunitní manažéri aplikovať v rámci svojich profilov.
„Dôležité je aj to, aby boli hejty zachytené čo najskôr a nezískavali tak zbytočné lajky, ktoré ich posunú vyššie. Čím viac komentárov stránka generuje, tým ťažšie je ustrážiť danú diskusiu. Výhodou technologických riešení je, že komentár schovajú do pár sekúnd aj pri veľkom objeme príspevkov. Tým robia komunitný manažment škálovateľným a dostupným napríklad aj pre menšie organizácie, ktoré riešia spoločensky kontroverzné témy, ale sú personálne poddimenzované,“ vysvetľuje Pavol Bujňák z Trollwallu.
Zlé je to pre všetkých
Niet pochýb, že nenávistné prejavy na internete negatívne ovplyvňujú všetkých používateľov bez ohľadu na to, či sa danej diskusie priamo zúčastňujú alebo si len prezerajú jej obsah. Veľkým problémom je, že najextrémnejšie komentáre majú tendenciu získavať najviac reakcií, vďaka čomu ich algoritmus posúva stále vyššie a vyššie, kde sú viac viditeľné. A keďže sú viac viditeľné, majú potenciál viesť k ešte väčšej vlne hejtu.
A hejt nie je ničomu a nikomu prospešný. Toxicita negatívne ovplyvňuje spoločnosť, ale aj psychické zdravie jednotlivcov. „Nenávistné komentáre vplývajú na psychickú pohodu a stav duševného zdravia, sebavedomie a vnímanie seba samého. V dôsledku toho sa objavujú stavy úzkosti, pocity strachu a neistoty. Ľudia majú pocit, že sa ich niekto dotýka a berie im ich ľudskú dôstojnosť. Necítia sa byť dobrými ľuďmi a členmi spoločnosti,“ uvádza Marek Madro, psychológ a šéf psychologickej poradne IPčko.
Ruku k dielu prikladá aj Polícia SR
Inciatíva #bezhejtu má skutočne veľký a prinajmenšom chvályhodný prospekt. Už v deň jej štartu sa do nej pridali desiatky členov, ktorí sa jednotne zaväzujú k tomu, že budú na svojich profiloch pravidelne monitorovať diskusiu a odstraňovať nenávistné prejavy. Medzi prvých členov patrí napríklad aj Polícia SR či Kancelária prezidentky SR, ale aj mestá, ako Bratislava, Košice, Žilina a Nitra.
„Sme veľmi vďační za veľký záujem stať sa členom iniciatívy z rôznych oblastí. Svedčí to o tom, že táto téma naozaj rezonuje. Iniciatíva #bezhejtu je otvorená pre každého, kto spravuje verejné profily na sociálnych sieťach. Čím viac členov budeme mať, tým viac slušných diskusií bude na internete,“ oznamuje Dávid Benedig.