Google ako popredná firma nielen v technologickom spektre si dáva záležať na pravdivosti informácií, ktoré kolujú po internete. Nesústredí sa pritom len na vybrané trhy. Po novom svoj hľadáčik namieril na krajiny Strednej Európy, medzi ktoré sa zaraďujú aj Slovensko a Česko. Na boj z dezinformáciami na tomto území prispeje štedrou čiastkou vo výške 1 milióna eur, píše portál Živé.sk.
Konkrétne má Google touto sumou podporiť Stredoeurópske observatórium digitálnych médií (CEDMO) zaoberajúca sa informačnými poruchami, vrátane dezinformácií. Do projektu sú začlenení aj slovenskí odborníci. Tí chcú v rámci konzorcia pod vedením pražskej Karlovej univerzity investovať získané peniaze na rozšírenie výskumu zmienených informačných porúch aj na Slovensko a do Poľska. Ultimátnym cieľom má byť pokrytie celej Strednej Európy.
Okrem dezinformácií sa však projekt plánuje zamerať aj na problematiku umelej inteligencie. „Chceme tiež posilniť výskum problematiky dopadu aplikácií umelej inteligencie v ekosystéme digitálnych médií,“ hovorí Václav Moravec, hlavný koordinátor projektu.
Takmer tretina Slovákov sa s dezinformáciami stretáva denne
Investícia zo strany Google neprichádza zrovna skoro, no rozhodne ide o veľkú pomoc. Podľa prieskumu agentúry Ipsos má až 30 % Slovákov pocit, že sú dezinformáciám vystavovaní na dennej báze. Len 11 % z nás má pocit, že sa s dezinformáciami stretáva len veľmi zriedka. Najväčšou skupinou (58 %) sú tí, ktorí sa s dezinformáciami stretávajú občas.
Google si skutočne potrpí na kvalite informácií, ktoré často pretekajú aj cez jeho vyhľadávač. Minulý rok podporil medzinárodnú sieť International Fact-Checking Network (IFCN) nemalou finančnou čiastkou. Toto združenie zahŕňa fact-checkerov z až 135 organizácií roztrúsených po 65 krajinách sveta. Celková výška dotácie sa má šplhať k 11 miliónom eur, pričom tieto prostriedky majú slúžiť na financovanie iniciatív fact-checkerov naprieč rokmi 2022 až 2025.