To, že po cestách a diaľniciach jazdí čoraz viac áut je fakt, s ktorým sme sa museli naučiť žiť. Kedysi prázdne okresky dnes brázdia stovky vozidiel a je pritom jedno či ich poháňajú spaľovacie alebo elektrické motory.
Podobný problém rieši aj Švajčiarsko, ktoré zaznamenalo raketový nárast záujmu o individuálnu automobilovú dopravu, píše server Autoviny. Vyriešiť tento zapeklitý problém sa rozhodol profesor Vincent Kaufmann zo Švajčiarskeho federálneho technologického inštitútu v Lausanne, EPFL.
Ako ale znížiť počet áut na diaľniciach? Jednoducho. Stačí, ak ich ľuďom natoľko znechutíte, že nimi nebudú chcieť prechádzať. No a ako toho dosiahnuť? Znížením maximálnej povolenej rýchlosti na 60 km/h.
60-tka na diaľnici má veľa výhod, tvrdí odborník
Vyplýva to z nového rozhovoru pre švajčiarsky denník Blick.ch, v ktorom vysvetľuje svoje myšlienkové pochody. Odborník na mestskú sociológiu a analýzu mobility je presvedčený, že drastické zníženie rýchlosti by prinieslo mnohé benefity.
Medzi tie najdôležitejšie napríklad patrí zvýšenie bezpečnosti, keďže menej áut predsa znamená menej nehôd. Navyše, takýto ťah by bolo ekologickou výhrou, keďže by ľudia štartovali menej áut a tým pádom minuli menej fosílnych palív či elektrickej energie.
Podľa Kaufmanna sa práve pri rýchlosti 60 km/h dosahuje maximálna kapacita diaľnice. Nevýhodou, ako iste viete, by bola výrazne pomalšie dochádzanie. Pochopiteľne, návrh odborníka sa nestretol s pozitívnymi ohlasmi. Proti je aj samotný minister dopravy Albert Rösti, ktorý naopak navrhuje diaľnicu rozšíriť aspoň na šesť pruhov.