Slovenskí motoristi majú dôvod na radosť. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) má totiž od apríla možnosť testovania nového systému, ktorý výrazne zjednoduší nielen cestovanie za hranice krajiny, ale aj úhradu poplatkov za cesty. Ide o Európsku službu elektronického výberu mýta (EETS).
Ako píše server Startitup.sk na základe informácií NDS, tento systém umožní platiť mýto vo viacerých mýtnych doménach v oblasti Európskej únie (EÚ), a to prostredníctvom jednej zmluvy a platby. Vodiči tak môžu zabudnúť na dlhé čakanie na hraniciach a konečne privítať priamočiare a ľahko pochopiteľné faktúry. Práve časová úspora je jednou z hlavných výhod, ktoré prináša EETS.
Inou definíciou možno EETS označiť za systém, ktorý umožní, aby každý účastník cestnej premávky mal prístup k infraštruktúre mýtneho systému v celej EÚ prostredníctvom jednej zmluvy a palubnej jednotky.
Systém pre diaľnice sa aktuálne testuje
NDS aktuálne testuje službu EETS od dvoch poskytovateľov súbežne. „Cieľom skúšok je preverenie technologickej pripravenosti EETS providera na poskytovanie služby v konkrétnych podmienkach SR. Testovať sa budú aj ich palubné jednotky a takisto aj rozhranie obslužného systému, tzv. back-office. Následne prebehnú aj komplexné skúšky a pilotná prevádzka,“ uviedla v apríli pre agentúru SITA Eva Žgravčáková, hovorkyňa NDS.
Čoskoro sa však testovacia fáza skončí, pričom už koncom tohto roka budeme systém môcť používať v akejsi stabilnej verzii. Analýza testovania sa má do rúk Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) dopracovať do 30. júna.
Mnoho otáznikov
Politici si ale nie sú istí, či dokážu tento termín stihnúť. „Uznajte, ja som tu zatiaľ krátko. Povedať teraz absolútne pevné a nemenné stanovisko by asi nebolo celkom zodpovedné. Nie som si istý, či je to zvládnuteľný termín, môže to byť o niečo neskôr,“ uviedol Pavol Lančarič, nový minister dopravy, pre portál Aktuality.sk.
Úrad taktiež požaduje podrobnosti ohľadom plánov na financovanie udržateľného vývoja cestnej infraštruktúry. Finančná stránka je aj v tomto prípade veľmi dôležitá, nakoľko Slovensko nebude mať k dispozícii toľko peňazí na cesty a diaľnice, ako tomu bolo doposiaľ.
Kedy bude Slovensko využívať výhradne systém EETS zatiaľ nemožno povedať s istotou. Počet registrovaných palubných jednotiek v rámci elektronického mýtneho systému je však na vzostupe. Medzi marcom a aprílom ich pribudlo 2 124, čím sa ich celkový počet zvýšil na 315 524.