So syntetickými palivami, resp. e-palivami, experimentuje čoraz viac automobiliek. Po novom sa k tejto skupine pridáva aj spoločnosť Stellantis, ktorá oznámila, že je v posledných fázach testovania celkovo 28 motorov, konkrétne v súvislosti s pohonom na ekologicky prijateľné palivo.
Automobilový priemysel si bude v najbližších rokoch prechádzať veľkým prerodom, predovšetkým na pôde Európskej únie (EÚ). Tu totiž začne od roku 2035 platiť zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom. Nahradiť ich majú elektromobily, no taktiež aj vozidlá s pohonom na syntetické palivá.
Pohon podľa potreby
Mnohé spoločnosti sa sústredia buď na jedno, alebo na druhé. Stellantis chce však splniť to najlepšie z oboch svetov. Aj naďalej plánuje produkovať a predávať elektromobily, avšak na trhoch, ktoré nebudú do uvedenia zákazu predaja spaľovákov disponovať dostatočnou nabíjacou infraštruktúrou, sa bude sústrediť na syntetické palivá. De facto tak dokáže obmedziť či limitovať emisie na všetkých trhoch, na ktorých pôsobí.
Stellantis pritom nevyvíja žiadne nové motory, aspoň nie v súvislosti s témou tohto článku. Syntetické palivá testuje na 28 motoroch, ktorými vybavuje svoje vozidlá od roku 2014. V súčasnosti tieto sú tieto motory poháňané benzínom aj naftou. Spoločnosť uvádza, že prechodom na syntetické palivá dokáže v Európe medzi rokmi 2025 a 2030 redukovať objem emisií uhlíka o až 400 miliónov ton.
Čo sa týka pohonu na elektrinu, Stellantis má v úmysle do roku 2030 investovať viac ako 30 miliárd eur do elektrifikácie a softvérového vývoja, aby dokázala ponúkať vozidlá podľa požiadaviek spotrebiteľov.