Na smartfóne už netreba šetriť len tým, že si zadovážite starší model. Výbornou alternatívou je kúpa repasovaného smartfónu, čiže použitého zariadenia prerobeného do (čo najviac) pôvodného stavu. Týmto spôsobom si totižto môžete zaobstarať aj novšie modely, avšak za zníženú cenu.
Repasované smartfóny so sebou prinášajú viacero lákavých výhod, čo si uvedomujú nielen spotrebitelia, ale aj samotní výrobcovia. Spoločnosť Counterpoint vo svojej novej správe uvádza, že Apple v roku 2022 vykázal rast predaja repasovaných smartfónov až o 16 % po celom svete. Celkovo mal trh s repasovanými smartfónmi narásť o približne 5 %.
Rast tohto segmentu značne brzdila Čína, kde predaj obnovených zariadení klesol o 17 %. Naopak, najväčším ťahačom bola India, kde segment v minulom roku vzrástol o 19 %.
Apple dominuje, Samsung je druhý
Najväčší objem predaja repasovaných smartfónov vykázal Apple. V minulom roku si v rámci tohto segmentu pripísal podiel až 49 %, čo znamená, že každým druhým predaným repasovaným smartfónom je iPhone. Podiel konkurenčného Samsungu v minulom roku klesol, a to z 28 % na 26 %. Juhokórejskej firme tak patrí približne každý štvrtý repasovaný smartfón.
Tieto štatistiky sú veľmi zaujímavé, najmä pri pohľade na celkom citeľný prepad trhu s novými smartfónmi. V roku 2020 klesol až o 12 %. To naznačuje, že dôvera spotrebiteľov v repasované smartfóny rastie.
Viaceré lákavé výhody
Ako sme spomenuli vyššie, prinášajú so sebou viacero lákavých výhod, z ktorých najväčšou je nižšia cena. Často pritom takýmto smartfónom, laicky povedané, nič nie je a fungujú ako keby boli úplne nové. Za zmienku pritom stojí aj ekologickosť, nakoľko kúpou obnoveného zariadenia zamedzujete vzniku nadbytočného elektronického odpadu.
Výrobcovia si pri repasovaní svojich zariadení dávajú naozaj záležať na tom, aby spĺňali najvyššie možné štandardy. Preto tento proces zahŕňa dôkladnú inšpekciu, ako aj nemalý počet prísnych testov. Často pritom k takýmto zariadeniam prihadzujú aj nejakú tú záruku.
Spotrebitelia menia priority
Rast sekundárneho trhu so smartfónmi však poukazuje na ešte jednu skutočnosť, a to zmenu spotrebiteľského správania v súvislosti s ekonomickou krízou, ktorou si aktuálne prechádza viacero prominentných trhov. V ťažkých časoch si ľudia dôkladne rozmyslia, či sa im viac oplatí investovať peniaze do nového smartfónu, alebo sa obrátiť na použité zariadenie a ušetriť.