Celý svet v minulom roku postihla relatívne silná a postupne gradujúca hospodárska kríza. Aj napriek nepriaznivej ekonomike sa však niektorým odvetviam náramne darilo. Exemplárnym príkladom sú služby na streamovanie hudby, ako sú Spotify, Apple Music, Deezer a podobne. Náramne sa im darilo aj u nás na Slovensku, súdiac podľa údajov, ktoré publikovala česká skupina Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu.
Streamingové služby zohrávajú v prostredí hudobného svetla kľúčovú a vedúcu úlohu. V roku 2022 zaznamenali priam enormný nárast, a to o viac ako 20 %. V porovnaní s predošlým rokom je to síce o dosť menej, no vtedy rastu výrazne napomáhali silné vlny pandémie a s nimi späté lockdowny.
Stále však platí, že silno prevažuje digitálna konzumácia hudby nad tou fyzickou. Pomer digitálnych predajov a fyzických nosičov bol v priebehu minulého roku 82 : 18 v prospech digitálneho formátu.
A asi sa ani niet čo čudovať, nakoľko dnešné streamingové platformy ponúkajú rýchly a jednoduchý prístup k širokému spektru interpretov, a to za relatívne prijateľné ceny. Rapídnemu rastu týchto služieb na Slovensku pomáha aj fakt, že máme k dispozícii azda všetky prominentné platformy, vrátane Spotify, Apple Music, YouTube Music, Deezer a Amazon Music.
Počet platiacich zákazníkov rastie
Streamovanie hudby naberá na obrátkach. Ľudia ho oveľa viac preferujú pred sťahovaním, resp. downloadom, ktoré hudobným vydavateľstvám v minulom roku generovali len 1 % príjmov z celkového objemu digitálnych predajov.
Naopak príjmy z platených účtov zaznamenali rast o 18 %. Netreba pritom zabúdať na skutočnosť, že služby získavajú nemalé čiastky aj z tzv. ad-supported streamingu, teda z inzercie pre neplatiace účty.
Počet predplatiteľov streamingových služieb v roku 2022 narástol o približne 110 000. Celkový počet Slovákov platiacich za digitálnu hudbu tak vzrástol na neuveriteľných 600 000.
Obľubujeme aj fyzickú formu
Čo sa týka CD nosičov, tie v minulom roku tvorili 39 % predajov fyzických nosičov. Viac sa však darilo vinylovým doskám, ktoré si v tejto oblasti pripísali podiel vo výške 60 %. Medziročne vykázali rast o 10 %.
V rámci postavenia hudobných vydavateľstiev sa v roku 2022 najviac darilo vydavateľstvu Universal Music. Na druhej priečke sa umiestnila spoločnosť Warner Music, na tretej zase Sony Music.
„Je potešujúcou správou, že aj napriek ekonomickej kríze, ktorá postihla mnoho odborov, hudobným priemysel nevnímajúc, pokračuje dynamika rastu predplatiteľov streamingových služieb. Z vývoja trhu môžeme tiež odhadovať, že tuzemská rapová scéna v streamingu prevzala vedúcu pozíciu v rámci žánrového rozdelenia hudobného trhu, čo korešponduje s celosvetovými trendmi,“ povedal Peter Riava, generálny riaditeľ Universal Music Group Slovakia. „Ďalšou pozitívnou správou je trvalý záujem umelcov o partnerstvo s hudobnými vydavateľstvami, ktoré im poskytujú podporu od vysoko kvalifikovaných tímov odborníkov a pomáhajú im budovať ich kariéry.“