Hoci je elektromobilita vnímaná ako budúcnosť cestnej dopravy, stále má mnohých odporcov. Elektromobily často kritizujú kvôli batériám, predovšetkým z hľadiska ich výdrže a životnosti. Spoločnosti sa však neustále snažia vyvíjať nové technológie s cieľom túto kritiku umlčať. A dá sa povedať, že sa im aj celkom darí.
Po novom s pokrokom v oblasti batériových technológií pre elektromobily prichádza spoločnosť Scania. Tento názov je známy asi každému, s najväčšou pravdepodobnosťou z karosérií nákladných vozidiel.
Málokto však vie, že záberom spoločnosti je aj elektromobilita. V tejto oblasti oznámila kľúčovú strategickú spoluprácu s firmou Northvolt, ktorá už stihla priniesť aj prvé ovocie. V rámci spolupráce vznikol nový typ lítium-iónovej batérie, ktorá elektrickým nákladným vozidlám umožňuje celkový nájazd až 1,5 milióna kilometrov. Tento nájazd je ekvivalentom životnosti typického nákladného vozidla.
Scania uvádza, že objem uhlíkovej stopy tejto batérie je v porovnaní s referenčnou batériou v danom odvetví približne tretinový. Konkrétne sa batéria vyrába na území severného Švédska, pričom v procese nie sú využité žiadne fosílne palivá.
Spolupráca medzi dvoma firmami bola uzavretá ešte v roku 2017. Jej úmyslom bolo vyvinúť a následne komercializovať špičkový batériový článok pre ťažké úžitkové, resp. nákladné vozidlá. Teraz, o približne šesť rokov neskôr, Scania oznámila, že ešte v tomto roku otvorí novú továreň, v ktorej sa budú nové batérie montovať do súprav, čo umožní začatie výroby elektrických nákladných vozidiel.
Batéria budúcnosti na dosah ruky
„Na začiatku tohto partnerstva sa spoločnosti Northvolt a Scania dohodli na ambicióznom časovom pláne podľa vývoja vysoko výkonného batériového článku, ktorý by umožnil realizáciu ich plánov elektrifikácie ťažkej dopravy. To, že sme prešli rozsiahlymi fázami vývoja a overovania a teraz dodávame články Northvolt Ett, ktoré svojím výkonom prekonávajú naše pôvodné očakávanie, je obrovským úspechom pre všetkých zúčastnených,“ prehlásil Peter Carlsson, generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Northvolt.
„Dnešný deň predstavuje míľnik na ceste k udržateľnému dopravnému systému. Budúcnosť ťažkej dopravy je elektrická, a aby sme umožnili tento posun a naďalej plnili sľub našej značky voči zákazníkom, Scania potrebuje svoje elektrické nákladné vozidlá vybaviť špičkovými článkami,“ doplnil Christian Levin, generálny riaditeľ spoločnosti Scania.
Vývoj batérie prebiehal s dôrazom na niekoľko kľúčových aspektov. Spoločnosti chceli vyvinúť článok, ktorý by bol ideálnym kompromisom medzi vysokým výkonom, nízkym prevádzkovými nákladmi a dlhou životnosťou. „Testy ukázali, že túto požiadavku možno nielen splniť, ale aj prekonať,“ hovorí Levin.
Čo sa týka dodatočných technických špecifikácií, batéria má kapacitu 157 Ah a nominálne napätie 3,6 V.