Slovensko má v úmysle maximalizovať bezpečnosť cestných komunikácií. Z tohto dôvodu práve testuje predné brzdové svetlo. Reč je o šikovnom prvku pre vozidlá, ktorý dokáže napríklad informovať chodcov na prechode o tom, či vozidlo spomaľuje. Rovnako však môže byť užitočné aj v typickej mestskej či diaľničnej premávke, informoval denník Pravda.
Úmyslom tejto technológie má byť zvýšenie bezpečnosti na cestách, resp. zníženie nehodovosti. Aktuálne prebieha jej pilotné testovanie, a to práve na Slovensku. Do procesu sa v polovici februára začali zapájať aj autobusy SAD Trenčín, ktoré poskytujú dopravné služby v Trenčíne a okolí.
Celkovo sa má do pilotného štádia projektu zapojiť až 253 autobusov SAD Trenčín, pričom v súčasnosti sa svetlá inštalujú aj na 249 autobusov SAD Žilina. Neskôr sa očakáva aj montáž na autobusy SAD Prievidza.
„Predné brzdové svetlo je vybavené mikroprocesorom, nie je invazívne, žiadne vozidlo nepoškodí. Je univerzálne a montovateľné na každé jedno vozidlo, ktoré môže jazdiť po pozemných komunikáciách,“ povedal vedúci technickej realizácie projektu Jozef Garaj. „Testom chceme dokázať, že použitím predného brzdového svetla sa zníži nehodovosť a zvýši plynulosť cestnej premávky.“
Testovacia fáza by mala prebiehať do septembra tohto roku.
Vodičské preukazy na body
Predné brzdové svetlo pritom nie je jediným čerstvým krokom, ktoré hodlá Slovensko podniknúť smerom k bezpečnejším cestám. Uvažuje aj nad zavedením bodového systému pre vodičské preukazy.
Každý vodič bude mať „k dispozícii“ deväť trestných bodov. Akonáhle dosiahne tento limit, bude mu na stanovený čas odobraté vodičské oprávnenie. Každý priestupok je ohodnotený určitým počtom bodov, v závislosti od jeho vážnosti. Napríklad nepripútanie sa počas jazdy bude hodné jedného trestného bodu, zatiaľ čo jazda pod vplyvom alkoholu bude ohodnotené štyrmi bodmi.
Presný zoznam priestupkov a príslušných bodov sa aktuálne formuje.