Umelá inteligencia (AI) sa zdá byť kľúčovou súčasťou budúcnosti mnohých odvetví. A nemusíme pritom hovoriť len o odvetviach technologického priemyslu. Svoju úlohu už teraz zohráva napríklad aj v letectve.
Určite ste už počuli o autonómnych vozidlách, teda vozidlách, ktoré nevyžadujú prítomnosť vodiča. Na podobnú oblasť sa zameriava aj armáda Spojených štátov amerických (USA), avšak so stíhačkami. Konkrétne vyvíja unikátnu verziu modelu F-16, ktorú nebude pilotovať človek, ale umelá inteligencia.
Realizácia tejto ambície pritom nemusí byť tak ďaleko, ako sa niektorým môže zdať. Ako totiž uvádza tlačová správa od Lockheed Martin, na ktorú upozornil server Startitup.sk, AI dokázala pilotovať experimentálnu stíhačku s označením X-62A VISTA viac ako 17 hodín, čo je ohromný úspech.
Autonómne riadenie, resp. pilotovanie X-62A prebieha na základe simulačného systému VISTA a systému SACS pre autonómne riadenie simulácie. Tok dát medzi jednotlivými systémami zabezpečuje počítač EMC2, inak známy aj ako „Einsteinova krabička“. Za tým všetkým stojí skupina Skunk Works, ktorá figuruje ako súčasť spoločnosti Lockheed Martin.
Menej rizika, námahy aj peňazí
Prečo umelá inteligencia a nie živý človek? Výcvik umelej inteligencie je podstatne menej náročný, rizikový aj nákladný. Predsa len, proces adaptácie rôznym letovým podmienkam je pri živej bytosti oveľa dlhší ako pri špeciálne navrhnutom programe alebo systému.
Efektívnejší pritom nie je len výcvik, ale aj prevádzka. Stíhačky pilotované umelou inteligenciou nemajú tzv. „ľudský faktor“, ktorý môže prispieť k malému prešľapu i veľkej katastrofe. A ak aj náhodou nastane nejaká chyba, v prípade havárie vyhasnú len motory, nie ľudský život.
Samozrejme, všetko je zatiaľ v štádiu testovania, a teda si na prvé plnohodnotné nasadenie bezpilotných stíhačiek ešte nejaký ten piatok počkáme. Rozhodne je ale úžasné sledovať, aký pokrok AI absolvovala v posledných rokoch, hoci sa nájdu aj výnimky.