Trhová kapitalizácia Apple sa aktuálne šplhá do výšky 2,35 bilióna amerických dolárov, čo z neho robí aktuálne najbohatšiu firmu na Zemi. A niet sa čo čudovať. S produktmi s logom nahryznutého jablka sa dnes stretávame na každom rohu, vrátane pracovnej a školskej sféry. Jedna konkrétna skupina ľudí sa však pod úspech amerického giganta podpisuje o čosi hrubším písmom ako tie ostatné.
Touto skupinou sú predovšekým mladí ľudia, resp. generácia Z (alebo Gen Z). Do tejto generácie spadajú všetci tí, ktorí sa narodili po roku 1996.
Práve táto skupina ľudí má predstavovať najväčšiu časť používateľskej základne Apple a jeho produktov, uvádza denník Financial Times. Konkrétne v tomto prípade je reč o smartfónoch.
Gen Z vo veľkom nielen nakupuje, ale aj používa
Skoršie generácie veľmi nerozlišujú medzi iOS a Androidom. Čím je však človek mladší, tým je vyššia šanca, že mu vo vrecku (alebo kabelke) leží iPhone. Len v Spojených štátoch amerických (USA) sa má Gen Z podpisovať až pod tretinu všetkých predaných iPhonov. Napríklad v prípade smartfónov značky Samsung má podiel zákazníkov z Gen Z dosahovať len okolo 10 %.
Nie je to však len objem predaja, čím Gen Z prispieva k úspechu Apple. Táto skupina ľudí je pre firmu dôležitá a prínosná aj vďaka tomu, že používaním smartfónu trávi viac času ako ktorákoľvek iná veková skupina, a to až 6 hodín denne.
No aký je za tým dôvod? Prečo sú produkty Apple tak populárne najmä v rámci Gen Z? Dôvodov, resp. odpovedí na tieto otázky, je viacero.
Spoločenský nátlak
Prvý dôvod nájdeme v sociálnej sfére. Ako píše server 9to5Mac, na mladých ľudí je vyvíjaný obrovský spoločenský nátlak, a to nielen zo strany ich okolia, ale aj sveta internetu. Inými slovami, mnohí sa cítia byť „nútení“ investovať do iPhonu namiesto Androidu. Do istej miery sa majú obávať toho, že nezapadnú, lebo sa na zadnej strane ich smartfónu neblysne logo jablka.
iPhony sú spájané s prestížou a vysokou cenou, teda hodnotou. To isté platí aj o Androidoch, no nie o všetkých. A práve v tom je ten problém – nie každý si uvedomuje, že Androidy (na rozdiel od iPhonov) prichádzajú v gigantickom množstve cenových kategórií, od tých najlacnejších za stovku, až po tie najdrahšie za takmer dve tisícky.
Sú aj praktickejšie dôvody
Nájdu sa však aj oveľa jednoduchšie a praktickejšie dôvody, ako je napríklad prepracovanosť ekosystému. To, že si človek zadováži iPhone, automaticky neznamená, že je „ovečka“. Apple sa pýši veľmi šikovným interným prostredím, ktorého efektívnosť a kapacity rastú s každým novým zariadením. Ak máte iPhone, Apple Watch, AirPods a MacBook (alebo iný Mac PC), môžete počítať s naozaj prvotriednou produktivitou a používateľským zážitkom, a to nielen pri práci či štúdiu, ale aj v súkromí.
V Európe to až také nie je
Čo sa týka Európy, u nás sa to, aký smartfón človek používa, rieši o čosi menej ako v USA. Môžeme si však všimnúť, že ľudia na to z roka na rok kladú čoraz väčší dôraz. Opäť hovoríme najmä o mladších generáciách.
Väčšina Európanov však stále používa Android. Operačný systém od Google si podľa Statcounter aktuálne pripisuje trhový podiel vo výške 63,58 %. iOS sa umiestnil druhý, a to s podielom 35,87 %. Opäť tu však máme to „ale“ – veľkú časť z tých necelých 36 % totiž opäť tvorí Gen Z.