Do platnosti sa pomaly ale isto chystá nová emisná norma známa ako Euro 7, ktorá okrem prísnejších pravidiel prinesie aj niekoľko vážnych zmien, ktoré môžu mať vážny dopad na automobilový priemysel ako taký, píše AutoŽivě.
Emisná norma EURO 7 totiž okrem veľkých ekologických vylepšení prinesie aj niečo, čo drvivú väčšinu motoristov určite nepoteší. Je tu tiež predpoklad, že Euro 7 spôsobí masívne zdražovanie naprieč rôznymi skupinami vozidiel až do bodu, kedy „ľudové“ auto spôsobilé podľa normy Euro 7 jednoducho nekúpite. Najkontroverznejším návrhom je možnosť šoférom vypnúť auto na diaľku. Ako to funguje si rozoberieme nižšie.
Prečítajte si tiež
- Tisíce vozidiel Škoda majú problémy: Automobilka ponúka riešenie
- AKTUÁLNE: Netflix mení cenník, nižšie ceny prídu aj na Slovensko! (PREHĽAD)
- Elektromobil od Xiaomi naberá formu. Takto bude vyzerať!
EURO 7 môže spôsobiť chaos
Dlho očakávaná a dlho pripravovaná norma EURO 7 by mala do platnosti vstúpiť už v roku 2025, no ak začne platiť v takom stave, v akom je pripravená dnes, môže podľa odborníkov spraviť viac zla než dobra. Pochopiteľne, cieľ znížiť emisie na čo najnižšie hodnoty je prinajmenšom chvályhodný, no myslieť treba aj na ďalšie aspekty motorizmu.
Moderné spaľovacie motory za poslednú dekádu prešli obrovský kus cesty a motory spĺňajúce najnovšiu normu EURO 6d sú na nepoznanie od tých, ktoré sa bežne predávali pred desiatimi rokmi. O akom veľkom skoku hovoríme si môžete pozrieť v tabuľke nižšie. Hodnoty sa týkajú naftových motorov.
Norma | CO (g/km) | NOx (g/km) | PČ (g/km) | HC a NOx (g/km) |
EURO 1 (1992) | 3,16 | X | 0,18 | 1,13 |
EURO 2 (1996) | 1,00 | X | 0,08 | 0,70 |
EURO 3 (2000) | 0,64 | 0,50 | 0,05 | 0,56 |
EURO 4 (2005) | 0,50 | 0,25 | 0,025 | 0,30 |
EURO 5 (2009) | 0,50 | 0,18 | 0,005 | 0,23 |
EURO 6 (2014) | 0,50 | 0,18 | 0,005 | 0,17 |
Z tabuľky je zjavné, že sa emisie medzi rokmi 2005 a 2014 znížili neporovnateľne. Emisie dusíka klesli o dve tretiny, pevné častice dokonca päťnásobne.
Tak rýchlo, že možno nestihnú zareagovať
EURO 7 navyše do platnosti plánuje prísť veľmi rýchlo po sfinalizovaní požiadaviek, ktoré majú automobilky splniť. Tie musia vynaložiť nemalé finančné zdroje na to, aby upravili svoje technológie tak, aby boli podľa pravidiel. Bežne sa na tento proces vyčleňovalo až 5 rokov, teraz to bude výrazne kratšie.
Nová norma mala byť schválená ešte v roku 2019, termín sa ale neustále posúval. Finálnu podobu predstavili až v novembri 2022, pričom dátum implementácie sa vôbec neposunul. Výrobcovia tak budú musieť normy stále začať plniť od roku 2025.
Aby toho nebolo málo, norma EURO 7 v sebe nesie aj rôzne fígle, ako ešte viac znížiť emisie a práve to sa stalo kameňom úrazu.
Nejazdíš ekologicky? Vypneme ti auto
Jedna z technológií, ktoré majú byť súčasťou EURO 7 je tzv. geofencing. V praxi budú vedieť úrady prinútiť majiteľov plug-in hybridov, aby pri vjazde do bezemisných zón skutočne používali len elektromobil.
Geofencing dokáže pracovať s presnou polohou každého vozidla, ako aj s aktuálnym jazdným režimom. Na diaľku tak úradníci alebo iné zodpovedné osoby môžu obmedziť ďalšiu jazdu, ak by ste neuposlúchli nariadenie prepnúť vozidlo na elektrický pohon. Systém by mal mať prístup aj k tomu, v akom stave je batéria vozidla a či je dostatočne nabitá pre pokračovanie v jazde na čisto elektrický pohon.
Toyota je presvedčená, že technológia geofencing naveky zmení spôsob, akým používame svoje autá, hlavne teda plug-in hybridy. Obmedzenia sa môžu týkať všetkých vozidiel, ktoré budú vyrobené po 1. júli 2025, odkedy začne platiť EURO 7.