Je to oficiálne. Európska únia od roku 2035 zakáže predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom. Zákaz vychádza z návrhu, podľa ktorého musia všetky osobné a malé úžitkové vozidlá predané po roku 2035 produkovať nulové emisie oxidu uhličitého (CO2). V prospech legislatívy hlasovalo 340 europoslancov, proti bolo 279. Téme sa venuje portál Živé.sk.
O zákaze predaja nových spaľovákov od roku 2035 sme prvýkrát počuli už dávnejšie. V tom čase však chýbali podrobnejšie informácie. Teraz to máme čierne na bielom. Legislatíva bola schválená aj napriek tomu, že 5 európskych krajín požiadalo, aby bol zákaz odložený o 5 rokov neskôr. Medzi týmito krajinami bolo aj Slovensko.
Zákaz predaja spaľovákov je však až konečný cieľ novej legislatívy. EÚ sa chce k nemu dopracovať postupne, a to konkrétne pomocou troch hlavných krokov:
- 2025-2030 – nové osobné vozidlá budú musieť produkovať o 25 % (nové dodávky o 17 %) menej CO2 v porovnaní s priemerom za rok 2021
- 2030-2035 – nové osobné vozidlá budú musieť produkovať o 55 % (nové dodávky o 50 %) menej CO2 v porovnaní s priemerom za rok 2021
- 2035 – emisie CO2 všetkých nových vozidiel budú musieť byť nulové
Koniec spaľovákov, nástup elektromobilov
Čo nová legislatíva znamená, je asi každému jasné. Automobilový priemysel čaká obrovská zmena, resp. plný prechod na elektromobilitu, prípadne iné formy s nulovými emisiami. V tomto ohľade sa tu a tam spomínajú napríklad syntetické palivá, no ich zaradenie medzi čistú formu pohonu sa zatiaľ spája s mnohými nezodpovedanými otázkami. Ďalšou alternatívou môže byť vodík, no aj ten má svoje nedostatky, ako napríklad príliš vysokú cenu.
A čo sa stane so súčasnými spaľovákmi? Tie EÚ nezakazuje, aspoň nateraz. Vozidlá so spaľovacím motorom, ktoré sa predajú pred rokom 2035, tak budú môcť slobodne jazdiť aj naďalej.
EÚ uvádza aj výnimky
EÚ si taktiež nachystala aj niekoľko výnimiek. Povinnosť nulových emisií sa vraj nebude týkať malých výrobcov, ktorí ročne vyrobia menej ako 1 000 vozidiel. Určitých výnimiek sa však dočkajú aj výrobcovia s ročnou produkciou do 10 000 a 22 000 vozidiel.