Reklamu s mužom, ktorý sa na vysokú poličku pokúša uložiť modré prasiatko pozná asi každý z nás. Je to reklama jednej z najväčších bánk na Slovensku, Prima banky. Podľa Národnej Banky Slovenska, NBS, ale nie je úplne v poriadku a reklama klientov môže zavádzať, informoval Denník E.
NBS sa okrem iného stará aj o dozor nad bankami, medzi čo spadá aj preverovanie pravdivosti reklám na finančné služby. Doteraz s bankami problém nebol, vôbec prvá preverovaná je práve Prima banka. Je to možno aj jeden z dôvodov, prečo banka po rozhodnutí nedostala pokutu.
5 % je veľké, no dobre premyslené číslo
Kontroverzná je reklama, ktorá klientom sľubuje 5 % sporenie, pričom priamo v reklame nie sú špecifikované presné podmienky. Možno si poviete, že také sporenie znie výhodne a radi by ste si tak začali zúročovať svoje peniaze. To, koľko peňazí dokážete zúročiť pri takejto sadzbe ale banka uvádza len v presných podmienkach.
Nikde v reklame sa totiž neuvádza, že takýto vysoký úrok je možné získať maximálne na 50 eur mesačne. Banka umožňuje vytvoriť až 3 sporiace účty. Prima banka tiež hovorí o tom, že sporenie je zadarmo, čo je pravda len sčasti. Samotné sporiace účty síce zadarmo sú, no viazané musia byť na bežný účet, ktorý už platený je a mesačne stojí 4,90 €.
Pozor na vedenie účtu
Bežný účet tak klientov ročne vyjde na 58,80 €, sporenie pri 5 % návratnosti a pravidelnom sporení 50 € mesačne naopak prinesie 30 €. Ak by ste si otvorili tri sporiace účty a na každý z nich by ste prispievali maximálnou čiastkou 50 €, v „čistom“ by ste na úrokoch zarobili 31,20 €. Banka síce ponúka možnosť získať vedenie účtu bez poplatkov, no len pre klientov, ktorých priemerný denný zostatok dosiahne aspoň 15 000 eur.
Navyše, o úroky môžete prísť aj tak, že na účte nebudete mať dosť prostriedkov na vklad na sporiaci účet alebo sa zo sporiaceho účtu rozhodnete peniaze vybrať.
NBS preto reklama vadila a uznala ju ako zavádzajúcu. Nestačilo ani to, že Prima banka do reklamy doplnila odkaz na stránku. Banka odkazuje, že s rozhodnutím nesúhlasí, no odvolávať sa neplánuje, keďže by ju to stálo zbytočne veľa finančných prostriedkov.
Nižšie prinášame stanovisko banky v plnom, nezmenenom, rozsahu:
- Sporenie k Osobnému účtu, Sporenie k Študentskému účtu a Sporenie k Detskému účtu sú medzi klientmi dlhodobo mimoriadne obľúbené. Umožňujú im totiž sporiť si pravidelne také čiastky, ktoré si priemerný spotrebiteľ môže dovoliť odkladať, a s nadštandardným garantovaným úrokom. Našim klientom sme na úrokoch k vyššie uvedeným druhom sporenia vyplatili už desiatky miliónov eur.
- K ponuke aj komunikácii všetkých typov Sporenia pristupujeme od začiatku maximálne zodpovedne, s dôrazom na transparentnosť, férovosť a celkovú zrozumiteľnosť a zároveň vždy v súlade s platnou legislatívou aj Etickým kódexom reklamnej praxe. Klienti tak majú pri zriadení týchto produktov vždy jasno v tom akú čiastku si sporia, na akú dobu a za akých podmienok si produkt zriaďujú. O spokojnosti klientov s týmito produktami svedčí aj fakt, že si Sporenie typicky zriaďujú opakovane.
- Aj v tomto konkrétnom prípade sme naďalej presvedčení o tom, že naša komunikácia produktu Sporenie k Osobnému účtu je plne v súlade s platnou legislatívou aj s Etickým kódexom reklamnej praxe Rady pre reklamu, ktorá už v minulosti opakovane potvrdila, že naša komunikácia nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a že v reklame nie sú uvedené informácie ani údaje, ktoré by mohli uviesť spotrebiteľov do omylu. Naše stanovisko podporuje aj externá právna analýza a stanovisko.
- So závermi Odboru ochrany finančných spotrebiteľov sa vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti nestotožňujeme, napriek tomu sme v priebehu niekoľko rokov trvajúceho konania na základe podnetov Odboru doplnili niektoré prvky komunikácie, a to aj nad rámec zákonných požiadaviek. Príslušné rozhodnutie vnímame ako výklad zákona zo strany Odboru ochrany finančných spotrebiteľov, ktorý tak po novom upravuje pravidlá pre reklamnú komunikáciu a propagáciu neúverových produktov na bankovom trhu. Aj napriek tomu, že sa s rozhodnutím a argumentmi Odboru ochrany finančných spotrebiteľov nestotožňujeme, budeme jeho výklad zákona a rozhodnutie rešpektovať.
- Napriek presvedčeniu o plnom súlade našej komunikácie s platnou legislatívou aj príslušnými etickými princípmi, sme sa rozhodli nevyužiť ďalšie opravné prostriedky a v tejto fáze konanie ďalej nepredlžovať a to najmä s ohľadom na mimoriadnu časovú náročnosť, neefektívnosť aj prípadnú kontraproduktívnosť ďalšieho niekoľkoročného konania, ktoré by aj tak nemalo žiadny pozitívny prínos pre klientov.